Total Pageviews

Wednesday 30 November 2011

Ikan Bakar Lemon

Tinggal 3 hari lagi sebelum aku terbang balik sementara ke Malaysia. Aku perlu cuba menghabiskan mana-mana stok laukku dalam peti ais. Masih ada banyak lagi stok yang aku rasakan tak sempat dihabiskan. Ada ayam, seekor siakap, udang dan marinara. Macammana ni...?
Hari ni pula plan nak bakar ikan siakap tu. Hari tu beli punyalah banyak. Semuanya aku masak tiga rasa. Yang tinggal seekor ni rasanya nak buat ikan bakar. Lagi pun dah lama tak makan ikan bakar cicah air asam. Kecur liur dah ni....
Kena defrostkan dulu ikan ni. Lemon pula banyak lagi. Jadi boleh lah pakai buat rendam ikan ni, bagi kurangkan hanyir ikan. Masa basuh ikan ni, dua tiga kali juga jari ku terkena sirip ikan, berdarah dan sakit pula rasanya.
Letak garam kunyit nipis-nipis, bukan untuk masinkan tapi sekadar menghilangkan bau hanyir ikan. Bawang dan lemon tu sebagai hiasan tambahan. Jika ada mentega boleh sapu sikit. Tapi stok mentega ku dah habis, malas dah nak beli. Tunggulah bila datang sini balik, aku beli stok baru.
Bila letak bawang dan lemon macam ni, wangi sungguh aromanya masa membakar. Perut pun rasa lapar tiba-tiba. Aku bakar sampai hangus lemon tu. Bukan nak makan dia pun, ambik bau je....
Dah masak dah... makan cicah ngan air asam. Kegemaran aku pula, suka makan ikan bakar cicah dengan cuka yang bercili. Aku pakai apple cider vinegar. Jadi aku buat dua pencicah yang berbeza. Bertambah aku makan nasi, hilang diet ku. Alhamdulillah.................

Posted by Picasa

1 comment: