Total Pageviews

Thursday 26 January 2012

ManGGa Ku di Meru


Mangga masih putik.
Mempelam 'Mas Hitam', anak pokok kecil yang pernah ku beli di pasar pagi jumaat beberapa tahun dulu di Meru. Masa tu ada emak dan ayah berkunjung ke rumahku. Pokok ni ayah yang pilih. Aku beli dengan harga RM6 kalau tak silap.
Tapi aku bukannya ahli yang berpengalaman dalam menjaga pokok. Sekadar menengok dan meletak baja bolehlah. 
Masa aku berkunjung ke rumah yang ku sewakan, kebetulan pula pokok mangga ku ini berbuah sulung. Nak tunggu supaya tuan dia tengok jugak. Penyewa rumahku pula menyuruh dan membenarkan aku memetiknya supaya boleh di kecapi rasa buahnya walaupun masih terlalu muda. Memang masih bergetah dan aku makan dengan pencicah kicap dan gula. Sedap dan rangup, cuma kerana buahnya masih muda, lidahku macam rasa pedih sikit, macam terkena getah buah ' macang' je.

Inilah dia penyewa rumahku dengan anak kecilnya. Dah rasa macam adik-beradik sendiri pulak bila aku duduk dengan dia. 
Terima kasih kerana telah banyak dia bersusah payah memberi bantuan pada aku dan hubby dalam menjaga rumah, motor dan barang-barangku yang lain, terima kasih tak terhingga dan jasa kalian tetap kami kenang.
Posted by Picasa

No comments:

Post a Comment