Total Pageviews

Monday 2 January 2012

BuAh AsaM CeLaGi

Jika aku tak silap dah lebih 15 tahun rasanya aku tidak melihat buah celagi berbuah lebat pada pohonnya. Celagi adalah nama kepada buah asam jawa yang aku kenal dan itulah namanya yang aku panggil sejak kecil, sejak aku kenalnya mula-mula dulu.
Masih segar dalam ingatan, ketika aku di zaman kanak-kanak di usia bawah 7 tahun, ada seorang nenek di kampungku yang memiliki sepohon pokok celagi yang besar dan tinggi di hadapan rumahnya. Aku panggil nenek tu dengan panggilan Tok Jie Minah (sekarang beliau dah tak ada lagi).
Masa tu aku dan kawan-kawan serta kakakku kerap juga bermain-main di bawah pohon celagi itu. Kadang-kadang kami mengadakan picnic pula di bawah pohon tu. Kami minta daripada Tok Jie nak petik dan makan buah celagi yang rendah. Masa tu seolah aku tak kenal erti masamnya buah celagi tu. Ada yang masih putik (muda), ada yang sedang dan ada yang mekar juga (masak tapi masam juga rasanya).
Masa tu kami makan buah celagi dengan bermacam cara. Kekadang petik je terus gigit dan makan, kekadang aku belah dengan pisau tanpa membasuhnya pun dan yang lebih meninggalkan nostalgia buat ku ialah bila makan buah celagi ini dengan mencicah budu. Dengan kata lain, kami isi budu ke dalam piring dan buah celagi tu di cicah terus padanya lalu dimakan. Masa tu dah jadi seolah wajib kalau nak makan 'ccolek' buah celagi, kena cicah budu, bukan cuka atau kicap. Kalau nak, boleh juga, tapi yang paling sedap bila nak cicah buah celagi adalah dengan budu. Inilah nostalgia mahal yang kurang ada, malah mungkin dah pupus hari ini. Aku rasa budak-budak zaman sekarang ni dah tak ada yang makan macam tu lagi. Malah nak cari buah celagi kat pokok pun macam susah nak jumpa dah. Lainlah cerita kalau asam celagi siap yang banyak dijual dipasaran yang datang dari Thailand tu.....
Dua minggu lepas, masa aku gi rumah Cik Jah kat Kajang, aku nampak buah celagi Pak Cik ni. Besar dan tinggi malah lebat pula buahnya. Inilah yang mengingatkan aku kembali kepada zaman kanak-kanak dulu. Lalu aku rakamkan gambar buah celagi pada pokok ini sebagai tanda aku masih mengingati nostalgia dulu-dulu yang terlalu mahal dalam ingatan. Walau pun aku sendiri dah macam tak sanggup lagi untuk menahan rasa masamnya buah celagi ini, namun ia tetap kenangan dalam hidup ku ini.
Posted by Picasa

No comments:

Post a Comment