Total Pageviews

Wednesday 4 January 2012

DaGinG GoReNg HaLia BerKiCap


Tiga hari lepas, aku ada pergi ke pasar malam di Bandar Baru Bangi dekat fasa 1. Salah satu bahan mentah yang aku beli ialah daging. Tak banyak pun, sekilo je. Balik-balik je terus masuk peti ais. Biasalah aku dah lebih dua tahun tak melawat pasar malam. Dulu-dulu selalunya bila ke pasar malam, ada je benda-benda yang tersangkut tanpa dirancang tak kiralah makanan ke, bahan mentah untuk dapur ke atau apa-apa je. Ini lah bahayanya bila aku gi pasar malam.
Ok, berbalik pada daging yang aku beli tadi, dah jadi daging frozen dah. Teringat pula nak masak daging kicap berhalia. Lebih-lebih lagi halia K Gie kat dalam peti ais tu dah nak kering dah. Halia tu Ma yang bawa dari kampung masa datang sini minggu lepas. Nanti lama-lama boleh rosak bila tak pakai. Tu yang terfikir nak kena pakai halia ni daripada terbiar buruk sendiri.

Daging goreng halia berkicap ni adalah resepi campak-campak aku je.... ikut suka je nak letak apa, janji bahan tu ok dan jangan membazir. Simple je resepinya….. ikut sukatan yang aku guna.

Bahan-bahan :-
¾ kilo daging lembu
Sedikit garam dan kunyit
3 inci halia (dihiris nipis)
1 sudu besar lada hitam (ditumbuk halus)
1 biji bawang besar (dihiris atau blander- ikut kerajinan)
1/2 cawan kicap kipas udang
sedikit minyak masak

Cara membuat :-
Daging dipotong nipis-nipis atau memanjang (ikut suka). Letakkan garam dan kunyit. Panaskan kuali dan masukkan daging bersama setengah cawan air. Rebus daging seketika bertujuan melembutkan daging. Apabila air daging kering, masukkan minyak dan goreng sehingga hampir garing.
Masukkan bawang, halia, lada hitam dan kicap. Goreng lagi sehingga rasanya sebati. Jika nak bagi berkuah, boleh tambah setengah cawan air lagi. Boleh diangkat dan siap untuk dihidangkan.

Mudah dan cepat cara penyediaannya kan, tapi sedap di makan dengan nasi putih. Halia di dalamnya sepatutnya dikunyah sekali. Bagus untuk melegakan angin dalam badan. Bestnya bila sendawa dengan aroma halia. Cuma setengah orang tak suka kunyah halia kan… terpulang… Yang penting… selamat mencuba…………







No comments:

Post a Comment