Total Pageviews

Tuesday 27 December 2011

SuP UraT KeTiN

Telah berkali-kali aku dengar orang-orang yang rapat dengan aku di sini duk menyebut-nyebut dan bercerita pasal sup urat ketin. Aku telah dengar pasal cerita sup urat ketin ni masa dekat Adelaide lagi. Aku tahu urat ketin tu berada di belakang kaki di atas tumit. Besar mana aku ingat urat ketin ni kecil macam bar basikal je.
Tiba-tiba petang tadi, timbul rasa nak mencuba sup urat ketin ni. Kebetulan aku tak masak, kakak ipar aku pula tak ada kat rumah sebab dia kena pergi kursus selama tiga hari. Jadi lepas je balik dari menemani hubby buat interview di UiTM, kami singgah untuk solat maghrib kat rumah dulu dan lepas tu, kami bersiap-siap nak ke restoren sup urat ketin ni yang terletak di Seksyen 7 Bandar Baru Bangi. Kalau dari rumah K Gie ni, tak lah jauh, dalam kira-kira 2 km saja.
Ramai betul orang yang pergi makan kat situ, tak pasti pulak aku dari pukul berapa sampai jam berapa dia beroperasi. Tapi kebetulan setiap kali aku lalu situ macam dia selalu buka awal. Aku tak tahu nak order apa. Saja kami bertanya. Lepas tu macam biasa aku order semangkuk sup urat ketin yang ada mihun manakala hubby yang tiada mihun. Aku ni biasalah mesti nak yang ada mihun. Kami tak makan nasi... Nak diet lah konon....

Bila makan tu baru aku perasan rupanya urat ketin tu macam yang dah selalu mak masak buat sup daripada kaki lembu korban setiap raya haji tu je. Tak berdaging sangat, cuma dia ada urat 'rapuh' bewarna jernih yang 'pohu' (mudah hancur bila di kunyah). Ooooh gitulah rupanya.... Rasanya...? Macam biasa-biasa je tapi bolehlah. Harganya...? Mahallah sikit kerana nama nya pun di ambil dari nama glamour restoren iaitu 'Sup Urat Ketin'. Semangkuk biasa sup urat ketin ni berharga RM 7. Insyaallah dah dapat rasa sekali ni, lain kali tak payah rasa lagi dah, kecuali kalau mengidam je.
 
Alamaaaaaaak.....! Punyalah excited nak mengecap rasa sup urat ketin ni, terlupa nak ambil gambarnya masa baru siap. Dah habis makan, baru teringat belum ambil gambar. Tak apalah... dapat ambil gambar mangkuk yang telah di hirup licin ni pun tak apa dah, buat kenangan..... Ok lah tengoklah nanti cammana. Kalau rasa teringiiiin sangat nak makan lagi, baru boleh datang ya....
Posted by Picasa

No comments:

Post a Comment