Total Pageviews

Thursday 3 January 2013

MeNanti detik 12.00 MaLam


Bukannya setiap tahun aku dapat peluang begini, menyaksikan secara live sambutan kedatangan setiap tahun baru melainkan melalui kaca TV. Tapi kali ini, kerana Adelaide tidaklah sesibuk suasana di Malaysia di samping ada beberapa tempat yang telah mengatur sambutan tahun baru, jadi aku rasakan peluang aku untuk melihat secara dekat begitu cerah, secerah kilauan kecantikan letupan pertunjukan bunga api yang aku saksikan dengan pandangan mata.

Aku pilih di City. Selain tidak berapa jauh dengan rumah aku, aku dapat ke sana dengan bas. Kereta susah nak dapat parking dan aku pula bukannya nak sampai awal pun ke sana. Tunggu selepas maghrib dulu. Maghrib pun dah pukul 8.30 malam. Lagi pun dengan menaiki bas, bila turun nanti tak perlu jalan jauh pun, seberang jalan je dah sampai ke tempat kejadian. Ada dua waktu pertunjukan bunga api yang aku tahu, satunya pada jam 9.00 malam dan lagi satu semestinya pada jam 12.00 malam lah, menandakan keberangkatan pergi tahun lama 2012 dan kedatanngan tahun baru 2013. Masa pertunjukan jam 9.00 malam tu aku baru nak keluar rumah, namun still lah aku boleh nampak percikan bunga api dari sejauh berada di halaman rumah aku. Tinggi.... mestilah nampak kan....

Sampai sana orang pun dah penuh sesak dah, Ada pertunjukan konsert nyanyian, tapi aku tak peduli pun, tak kenal pun sapa penyanyinya. Inilah peluang aku nak jalan-jalan pusing kawasan lebih-lebih lagi aku belum pernah menjejak kaki kat area ni. Asyik bertangguh aje. Padahal setiap hari aku drive melalui jalan raya di sebelah sana dan hanya pandangan saja yang menyinggah setiap kali. Punyalah mengabaikan tempat sendiri. Tak ada masa dan peluang nak melawat tempat ni. Akhirnya setelah hampir 3 tahun setengah di sini, malam ini juga bertemu jodohnya. 
 

Ada cruise dan boat serta sampan kecil-kecil masih beroperasi over time mungkin. Ramainya orang tengah beratur nak naik. Aku pun sebenarnya teringin juga tapi tangguhlah dulu, nanti naik siang hari, itu janji hubby. Aku tak tahu lah bila boleh tertunainya janji tu.... :-)

Di Negara yang menghalalkan minuman alkohol ni pun boleh melarang keras dari minuman keras ini pada malam ini di sini. Tahu pun bahayanya pada diri sendiri dan orang ramai kan....

Bersama jiran melayu paling dekat dengan rumah aku....

Ini sememangnya ahli tetap kami yang dah berjanji nak jumpa di sini....

Lamaaaa.... melepak, picnic sambil sembang-sembang, akhirya detik 12.00 malam penghujung tahun 2012 tu tiba jua.... antara video yang dapat aku rakamkan......



Tak seindah pandangan mata... di mana-mana negara pun sama saja aku rasakan. Selama lebih kurang 15 minit agaknya pertunjukan bunga api ni. Dua arah kiri dan kanan, bergilir-gilir meletupnya.....
 
Masing-masing happy....
Dah habis pertunjukan bunga api, semua dengan urusan sendiri berkemas dan nak balik dah.

Sesi akhir sebelum balik, sempat lagi semua bergambar dalam asap bunga api....
Happy New Year semua..... !
Posted by Picasa

No comments:

Post a Comment