Total Pageviews

Friday 11 January 2013

Asam Pedas Basa Fillet

Sedap juga rasanya bila ikan basa fillet ni di buat asam pedas. Bayangkan ikan basa ni seolah mahalnya sesaja. Tak ada rasa. Tawar je kecapannya. Selalu nya untuk makan dia aku goreng tepung je, buat fish & chips. Adalah rasa sesikit. Tapi sebenarnya jika pandai buat sedap juga rasanya. Isinya lembut dan cepat masak bila di proses. Ingat....! jika berkasar isinya mudah hancur. 
Macam ini lah rupa dia bila dah aku potong-potong pendek. Masa belum potong tu memanglah sepanjang ikan tu lah ukuran dia. Nak jaga kesegaran agaknya, terus di frozenkan. Isinya tak ada bau dan rasa, kita tukang masak ni lah yang kena perasakan dia ikut menu masakan kita. Potonglah ikut suka ukuran yang kita nak. 
Untuk resepi aku di sini, ringkas saja penyediaannya. Meh kita tengok bahan-bahan dan cara yang aku buat untuk masak asam pedas ikan basa fillet ni....

Bahan-bahan :-
Sekeping isi ikan basa fillet (maknanya sebelah dari seekor ikan tu)
1 atau 2 bawang besar
3 ulas bawang putih
1/2 inci halia
1 inci lenkuas (ketuk)
1 sudu besar cili kering serbuk (ikut suka nak pedas)
1 mangkuk ais asam jawa (ikut suka nak masam)
1 ikat daun kesum (dalam segengam tangan aku) - Jika ada bunga kantan boleh masuk sekali.
Garam dan gula secukup rasa
Sedikit minyak untuk menumis

Cara- cara aku :-
Panaskan minyak dalam periuk, tumiskan bawang putih, merah dah halia yang telah di blendkan hingga naik bau. Masukkan air asam jawa, tambah air jika nak lagi banyak kuah. Masukkan, serbuk cili, daun kesum serta lengkuas dan biar hingga mendidih. Masukkan ikan, garam dan gula. Sesuaikan rasa kesukaan kita. Jika suka boleh tambah sayur bendi ke dalam nya sebelum api periuk ditutup. Jika suka juga boleh tambah terung atau apa-apa yang kalian sukalah.
Macam aku.... aku suka bendi, kat Adelaide ni bendi jarang dipanggil lady finger, tapi kerap di panggil okra, nama dari bahasa apa ntah. Tak nak yang layu, sebab tu aku suka letak masa dah ditutup api periuk, biar dia masih crunchy. Mmmm...... seleranya makan ngan nasi panas-panas......

Selamat mencuba.... boleh adjust ikut suka :-) ...........





No comments:

Post a Comment