Total Pageviews

Thursday 24 May 2012

NaSi MaNis


Tiba-tiba je teringat macam nak buat nasi manis ni. Nasi manis ini adalah panggilan yang dituturkan oleh orang Kelantan. Jika negeri lain aku tak pasti selain wajik. Ada tak negeri lain lagi yang pakai nama lain? Terasa-rasa di lidah ni akan rasa nasi manis yang mak mentua selalu buat. Bahan dah ada cuma yang tinggalnya rajin atau malas nak mula tu aje. Tapi jika malas, bila boleh makan kan. Dah tahu kat sini mana ada kedai yang jual ni, jika tak ada usaha nak buat sendiri. 

Jadi selepas je hantar hubby ke Uni pagi senin lalu, aku mulalah kukus pulut yang telah aku rendam dulu sebelum hantar hubby tadi. Sementara tunggu pulut masak, buatlah proses air gulanya kan. Dah cair air gula melaka tu, masukkan santan dan daun pandan, letak sedikit garam. Aku letak juga sedikit karamel masakan.  Bila pulut dalam kukusan tadi dah masak, masukkan ke dalam air gula tadi dan gaul rata. Tak sampai setengah jam dah siap rupanya. 

Kebetulan selepas tu aku nak menziarahi anak kepada salah seorang kenalan di Adelaide ni yang sedang tidak sihat kerana patah tulang selangka (tulang gagah) akibat dari terjatuh semasa bermain bola di sekolahnya. Jadi bolehlah bawa sikit sebagai buah tangan untuk kawan tu.

Posted by Picasa

No comments:

Post a Comment