Total Pageviews

Friday 25 May 2012

LakSa PeNang Di AdeLaide


Jika kira-kira sebulan yang lalu aku bercerita mengenai asal-usul aku mula memasak kuah laksa Kelantan di Adelaide ni (Klik di sini). Tapi pada kali ini, biarlah aku tunjukkan pula bagaimana rupanya laksa penang di sini. Bagi aku tiada apa pun yang berbeza. Rupa sama, rasa pun sama dan bahannya pun tetap sama. Tiada apa yang kurang bagi aku. Bukan aku menyombong diri, tapi aku bangga kerana menu Asia tetap dapat aku nikmati di bumi Adelaide juga.

Bahan untuk membuat kuah, sama sahaja. Daun kesum ada dan bunga kantan pun ada. Cuma bunga kantan ni susah sikit nak dapat. Sesekali ada di Asian Groceries, itu pun yang frozen. Jika mahu dapat yang fresh, cubalah cari dekat kedai jual bunga segar, mesti ada. Orang Aussie ni tak makan bunga kantan tapi dia orang buat hiasan sekali dengan bunga segar. :-) ....

Laksa macam biasalah, di rebus. Aku ingat pada cerita yang lalu, aku dah tunjukkan dah laksa kering di dalam plastik yang belum direbus.

Ulam tetap macam kat tempat kita juga. Cuma ini adalah pilihan aku.

Lagi satu yang sama..... kesan selepas makan laksa ni.... Sakit urat, sakit badan dan perut berangin. Hihihi..... tapi bila keinginan nak makan tu datang.... mmmm.... sapu jelah....

Posted by Picasa

No comments:

Post a Comment