Total Pageviews

Friday 15 June 2012

KurSus First Aid

Selama 2 kali setiap hari khamis pada minggu lepas dan minggu ini, aku berpeluang mengikuti kursus 'First Aid' bertempat di bangunan nombor 11 Parks Community Centre, bersebelahan saja dengan bangunan tempat aku mengikuti kelas bahasa dan beraktiviti riadah. Sepatutnya kursus dua hari ini berbayar dengan nilai over aud100 biasanya. Tapi apa yang aku ikuti ini adalah free semata-mata. Tidaklah aku memohon pun sebenarnya tapi english teacher ku yang meng-offer dan mendaftarkan nama kami para studentnya.

Kursus ini amat penting dan diperlukan di sini, terutamanya bagi mereka yang akan memohon pekerjaan. Tapi bukan certificatenya yang aku tumpukan, melainkan aku ingin belajar cara-cara menyelamatkan mangsa dalam keadaan kecemasan yang tertentu. Inilah peluang bagi aku mendapat setitik ilmu tentang perkara ini.

Dalam kursus ini, selepas diberi penerangan tentang teori, setiap peserta akan pasti kena buat praktikal secara bergilir-gilir.
 

Salah satu praktikal untuk memeriksa keadaan mangsa.

Trainer sedang menerangkan keadaan dan cara membuat Cardiopulmonary Resuscitation (CPR).

Masa ni aku tengah membantu orang lain membuat CPR.

Aku pulak yang praktiskan secara individu.
 

Orang lain pulak yang membantu aku meneruskan CPR pada mangsa ini.
Bergambar kenangan bersama dua orang trainer, teacher dan rakan sekelas pada hari kedua sesi akhir selepas tamat kursus. (Setiap kali melihat wajah dan mendengar suara rakan sekelas aku yang paling kanan tu, teringat aku pada arwah Kak Nik, salah seorang sepupu aku yang telah pergi)

Alhamdulillah aku happy dengan sedikit ilmu dan pengalaman yang aku dapat daripada kursus ini. Sekurang-kurangnya aku dah tahu cara bagaimana untuk menyelamatkan mangsa yang terlibat dalam beberapa keadaan kecemasan sebelum mendapat bantuan yang selengkapnya dari pihak yang sepatutnya.

Posted by Picasa

No comments:

Post a Comment