Total Pageviews

Friday 8 June 2012

Kisah JeNis Pisang Kaki

Tak perasan la pulak aku. Aku ingat semua pisang kaki rasanya sama. Manis, rangup dan sedap sekali. Sekali pun sekarang masih belum musimnya, tapi ada juga beberapa tempat menjualnya dan harganya pun masih mahal lagi. 

Aku ke satu kedai asian grocery ni, nampaklah harganya 2 kilo dengan harga aud10. Biarlah dulu, masih mahal sangat tu. Pergi lagi dalam seminggu selepas itu, dah banyak turun. Jika beli sekilo aud3, tapi jika beli 2 kilo jadi aud5. Teringat pulak hubby selalu duk menyebut. So aku pun pilih-pilihlah cari buah yang elok. Lama juga memilih untuk dapatkan buah yang cantik.

Dah agak 2 kilo tu, bawalah gi kaunter. Orang kaunter tu cakap, ini bukan buah jenis vanilla tau, jadi masih belum boleh dimakan. Aku tanya juga berapa lama lagi untuk boleh makan. Dia pun tak pasti kerana cuaca yang sejuk begini. Aku ni serba salah pulak. Takkan nak letak balik pulak. Jadi aku pun belilah juga. Bila sampai rumah, aku pun try, memang kelat habis melekat dalam mulut dengan getahnya. 

Sampai hari ni pun buah tu masih ada lagi. Tak ada mood aku nak makannya dek kerana kena tunggu betul-betul masak. Hubby lagi lah. Jika musim dulu-dulu, orang duk menyebut pisang kaki vanilla ni aku ingatkan biasa-biasa saja. Kali ni baru aku tahu ada perbezaan yang ketara di situ rupanya.

No comments:

Post a Comment