Total Pageviews

Sunday 25 November 2018

Ikan Patin Masak Tempoyak

Assalamualaikum wbt...
Sejujurnya sebelum aku masak ikan patin ni, sebenarnya dan lebih sepuluh tahun rasanya aku tidak pernah membeli ikan patin mentah. Ada sekali dua je beli yg dah masak pun.

Ikan patin yang aku masak ini pun adalah pemberian adik ipar aku yang kebetulan datang bermalam hari tu. Dia masa tu dalam outstation. Ini pun pemberian dari bosnya. Seekor yang sederhana besar. Dah siap disiang dan dipotong.

Kebetulan dalam peti ais aku ada sedikit tempoyak yang masih berbaki. Jadi apa lagi, boleh lah aku cuba praktiskan lagi masak tempoyak yang dah bertahun2 aku tak masaknya.

Bahan- bahan yang aku pakai :-
  1. Seekor ikan patin saiz sederhana
  2. Tempoyak
  3. Cili padi, ikut kepedasan
  4. Kunyit serbuk (sbbnya aku tiada stok kunyit hidup masa tu yg sepatutnya lagi sedap digunakan)
  5. Daun kesum
  6. Bunga kantan sebab ada dlm stok. Jika tak pakai pun ok.
  7. Garam dan gula (jika perlu)
  8. Asam keping (jika tempoyak belum masam)
  9. Air untuk kuah ikut kepekatan yg diingini.

Cara- caraku :-
  1. Ikan di potong dan dibasuh bersih. 
  2. Tumbuk cili padi dan gaul sebati dengan tempoyak dan kunyit.
  3. Panaskan air dalam periuk beserta masukkan bahan tumbuk tadi hingga mendidih. 
  4. Masukkan ikan, daun kesum dan juga bunga kantan. 
  5. Rasakan masin masamnya. Jika kurang masam, baru tambahkan asam keping. 
  6. Dalam 7 ke 10 minit atau bila ikan dah masak, tutupkan api. Boleh hidangkan.

Bila aku tunjukkan gambar versi ikan patin tempoyak yang dah masak ni pada adik ipar aku, dia komen... katanya warna tu seperti yg versi Temerloh punya. Aku kata, dia pandai sebab memang aku tiru versi Temerloh punya. Mungkin la kan sebab dia selalu travel belah2 Temerloh dan selalu juga pekena ikan patin tempoyak ni kat sana.

Hehe... sewaktu memasak dan time menggelegak...
Sekian... jom cuba... :-)


No comments:

Post a Comment