Total Pageviews

Thursday 23 February 2012

Nasi Berempah Simple

Selama seminggu pada minggu lepas, hari-hari asyik duk masak lauk ayam je. Itu je yang sempat di beli. Itu pun hanya sempat ke gourmet (kilang proses ayam halal) je. Hubby kata hari minggu nanti, bila ke pasar Gepps Cross, kita akan beli ikan. Ok tak apalah, minggu ni kita pulun ayam dulu. Sampai tak tahu dah nak masak cara mana. 

Sampai hari ni, rasanya dah dua kali aku masak ayam bakar berempah kebab. Itu memang kesukaan aku. Aku suka ratah je dengan sos masam dan pedas. Hari ni aku buat resepi tu lagi, tapi aku ingat nak masak nasi berempah ala-ala arab yang pernah Alaa ( kawan dari Iraq) ajar kat aku. Cuma aku ingat-ingat lupa. Aku tak salin pun, cuma aku try buat ala kadar ikut rasa aku je. Adjust la sikit-sikit berdasarkan apa bahan yang aku ada je. Aku buat pun tak adalah pakai sukatan, main agak-agak dan congak-congak je. Memang itu pun cara aku.

Bahan-bahan :-

2 pot beras
Sebiji kentang (potong dadu)
Setengah batang carrot (potong dadu)
Sedikit isi ayam ( hiris nipis / dadu)
Sebiji bawang besar (potong dadu / hiris nipis
Seulas bawang putih (hiris nipis)
Sedikit halia
Rempah empat sekawan
Sehelai daun salam
1 sudu teh serbuk zafrani garam masalla
1 sudu teh serbuk garam masalla
Sekotak kecil susu segar
Sedikit garam
Sedikit Gula
Sedikit pewarna kuning
Sedikit minyak zaitun untuk menumis. Kalau ada butter lagi ok.

Cara membuatnya :-

Beras direbus dalam air hingga mendidih. Toskan dan ketepikan seketika. Panaskan minyak dan tumis bawang merah, bawang putih, halia, rempah 4 sekawan macam biasa. Masukkan ayam, kentang, carrot, daun salam, zafrani, garam masalla, susu, garam dan gula. Gaul seketika. Masukkan beras yang ditos tadi dan gaul seketika bagi sebati. Masukkan ke dalam periuk pengukus. Masukkan sedikit demi sedikit berselang-seli dengan renjiskan pewarna kuning. Kalau ada air mawar atau daun pandan boleh letak, bagi wangi. 

Panaskan air dalam pengukus dan kukus nasi tadi dalam kira-kira 20 hingga 30 minit. Boleh tengok nanti samada sudah empuk atau belum. 

Nasi boleh di hidangkan dengan ayam berempah kebab di samping salad campur juga yogurt bercampur timun. 

Inilah lebih kurang rupanya....Ini adalah hidangan ala-ala timur tengah yang tidak boleh dimakan selalu. Takut muak nanti. Tapi sebab itulah ia di makan dengan salad yang diperah lemon (alaaah... macam acar kita tu lah...) dan boleh juga di cicah yogurt yang juga rasanya masam-masam sikit. 

Selamat mencuba......
Posted by Picasa

No comments:

Post a Comment