Total Pageviews

Wednesday 29 February 2012

AdeLaiDe FriNGe FesTiVaL NiGhT

Telah beberapa hari masa aku hantar hubby ke Uni, ada tanda amaran yang jalan di King William Street akan ditutup pada petang jumaat bermula jam 6.00 pm. Ada beberapa program yang bakal dijalankan pada upacara 'Adelaide Fringe' nanti seperti pertunjukan pentas dan perarakan berbagai tema nanti. Sepanjang-panjang jalan di Rundle Mall di gunakan.
Aku cuba menggunakan peluang yang ada untuk melawat City pada malam itu. Nasib baik dapat satu parking yang berkebetulan ada orang nak keluar. Itu pun selepas dua kali pusing. Walaupun jauh tapi biasalah di sini, orang berjalan. Selalunya jika jumaat malam sabtu pada musim panas ini, kerap juga kawan-kawan sebelah Salisbury menyinggah untuk solat maghrib di rumahku jika mereka dari City. Hari ini tiada pula yang menelifon. Aku pulak yang nak berjalan-jalan kat City malam ni. 

Begitu ramai orang sehingga sesak. Meriah juga sambutan 'Adelaide Fringe' ini. Jika dulu ianya disambut dua tahun sekali tapi kini aku rasa dah disambut setiap tahun. Perarakan yang ku lihat begitu meriah, cuma aku yang tak dapat duduk depan. Kurang nampaklah, aku kan rendah berbanding mat-mat salleh ni. Tapi dapatlah snap beberapa gambar yang tak seberapa ni. Jom layan.....
Ini orang Aboriginal Australia, mengambil bahagian dalam perarakan.
Silent disco... :-) :-) :-)... soo funny....
Tarian 'La Bomba'

Penutup upacara dengan letupan bunga api................
Pemuzik jalanan....

Habis je program, aku jalan-jalan kejap. Riuh rendah dengan suara jerit-pekik dan hilai-tawa muda-mudi yang berpakaian aneka ragam dengan tingkah laku yang agak menjengkelkan. Merdeka mereka pada malam ini. Kebanyakan mereka aku rasa adalah pelajar-pelajar sekolah menengah. Sesak jalan di buatnya. Oklah aku tak boleh lama, takut juga dengan gelagat mereka yang macam-macam. Cukuplah sebagai pengalaman untuk malam ini....
Posted by Picasa

No comments:

Post a Comment