Total Pageviews

Saturday 20 July 2013

Teruja Impian Ber'Hujan Batu" di Adelaide

Seperti tersurat, kita selalu ingat orang-orang akan berkata, jika sesuatu itu masih belum menjadi rezeki kita, makanan yang telah disuap ke mulut pun masih boleh terlepas lagi. Belum sampai masa katanya. 
Seronok dapat pengalaman pegang hujan batu ni.....
Pernah tersengih-sengih geli hati aku semasa membaca tulisan seorang rakan tentang peribahasa melayu; 'hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri' dan terbalik pula jadinya bila hanya jumpa hujan batu di negeri orang dan hujan emas tetap tiada juga di negeri sendiri.... (minta halal dari empunya diri :-)). Sebenarnya itu juga yang aku ingin maksudkan. Belum pernah melihat hujan batu di negeri sendiri. Mungkinkah pengertiannya juga terbalik? Kerana aku juga sebenarnya menyintai suasana kehidupan aku di negeri ini.... 

Masa aku kecil, ada emak aku bercerita pasal hujan batu yang pernah dia alami lama dulu. Boleh kutip-kutip lagi. Tersangat lama aku mengimpikan dan menunggu masa untuk salah satu pengalaman impian ni. Sejak dari tahun pertama aku di Adelaide ni, rasanya telah beberapa kali kengkawan bercerita pasal hujan batu dan dapat lagi mereka memegangnya. Bercerita selepas berlakunya hujan batu... hmmm terlambat dah untuk aku dapat tengok, semestinya cepat saja mencairnya. Tambah pulak kalau dah hujan tu, tak adalah aku nak keluar rumah. Lagilah aku berkurung. Jadi macammana nak tengok hujan ais ni.

Yang aku ingat rasanya setiap tahun hujan batu berlaku di sini. Cuma rezeki untuk aku dapat melihat dengan mata sendiri belum sampai. Asyik duk tengok gambar yang mereka berjaya memegang ketulan ais je. Teringin sangat nak ada pengalaman tu. Minta pada Allah supaya dapat juga tengok walau pun hanya sekali sebelum balik Malaysia ni. Sebelum ni ada Allah bagi pengalaman tengok frost dalam cuaca pagi yang sangat sejuk. Sekali di Adelaide dan sekali lagi di Sydney.
Sorry lah...tengah excited ni...
Akhiiiirnya..... Alhamdulillah pagi tadi teruja sangat bila dapat bermain-main dalam hujan batu yang sedang turun. Ingatkan petang semalam turunnya. Tapi tengok cuaca berubah dari yang diramalkan. Cuma tak tahulah jika turun ketika aku sedang berterawikh. Dengar juga ada hujan turun malam tadi.

Ceritanya... tadi lepas solat subuh macam biasalah ngaji sikit. Tetiba dengar hujan turun dan ada bunyi macam cermin tingkap aku di lanting oleh sesuatu benda yang kecil-kecil gitu. Petua seorang kawan yang pernah bagitau aku bila aku luahkan yang aku teringin sangat nak tengok hujan batu ni; jika bunyi terpelanting macam yang aku dengar ni (agaknyalah), haaa... mungkinla tu.... lebih-lebih lagi dah dapat tahu melalui weather forecast. Masa tu dalam jam 6.30 pagi. Hari masih gelap dan cuaca pun sangat sejuk dengan angin ribut pun kuat, tapi aku tetap bergegas berlari keluar depan rumah. Ada rezeki rupanya. Sujud syukur aku dibuatnya. 
Ketulan ais ada di mana-mana dan cepat pulak cairnya. Senang kutip bila ada di atas kereta. Dah banyak kutip buat main-main dulu, baru teringat nak snap gambar. Sangat excited sehingga terlupa aku sedang berpuasa bila aku menggigit ais tu dan menelannya. Rezeki...? Allah maha pemurah, menghalalkan apa yang dilupa.
Rezeki dan pengalaman berharga 11 Ramadhan 1434-H.
Alhamdulillah ya Allah... "Selamat meneruskan fasa maghfirah dalam bulan Ramadhan". ....

2 comments:

  1. Wow..banyaknyo batu...tak sejuk ke tu ?
    Boleh buat air sirap ni..:-) ha..ha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Banyak... tak nampak sangat dengan tangkapan kamera...pandangan mata lagi jelas... boleh juga buh dalam air sirap untuk berbuka di Malaysia... :-)....

      Delete