Total Pageviews

Tuesday 2 July 2013

Sup Ekor Ala Siam Style

Tup-tup sudah 2 hari bulan Julai menjengah. Bulan Sya'aban pun dah hampir ke penghujung, memberi laluan penuh hormat kepada kedatangan Ramadhan yang berkat. Penat sangat aku berlumba dengan masa ni. Setiap kali aku mengejar, dia memotong...sentiasa memotong.. tersemput-semput juga aku sentiasa mengejar... tetap aku kejar... potonglah kamu wahai masa, kerana memotong itu memang kerja kamu... selagi terdaya, akan aku kejar... setidak-tidaknya dapat aku capai seiring dengan kamu, sekurang-kurangnya aku tidak tertinggal jauh ke belakang.

Mengatur janji hari ni... sambil berkemas rumah aku buat kerja macam-macam. Sambil menjahit, aku bersembang... pastu memasak ringkas, menjamu selera, menyelongkar rumah, mengasing barang... malah sempat sambil-sambil bergarage sale... :-) kelakar juga dengarnya. Bergarage sale secara tertutup dahulu... Alhamdulillah... banyak juga barang yang dah laku... jika buat betul-betul di kala weekend nanti, barang apa lagi yang aku nak let go kan ya..? Kebanyakan bric-brac dan hampir licin... Seharian hari ni lepak dengan geng baru... group baru dan aku tak sangka betapa sudinya mereka bertamu... geng suri rumah... Aku happy kerana mereka pun selesa. Aduhai sepi itu kembali menyapa bila mereka pun terpaksa pulang di kala sore menjelang... apa boleh aku buat... 
Teringat janji pada aku sendiri minggu lepas ingin masukkan entry pasal sup ekor ritu. Bergerak slow sikit sekarang pasal bercerita di ruang ni..., masa banyak dihabiskan untuk kemas rumah dan packing semua. Nak ringankan beban bulan puasa katakan....
Ok... terus kepada resepi dan cara yang aku buat... sebab memang tiap orang ada versi masing-masing kan...

Bahan-bahan (sukatan agak-agak la ya / boleh adjust) :-
  1. 1 kilo ekor lembu
  2. 2 labu bawang besar (1 untuk merebus & 1 untuk menumis)
  3. 5 ulas bawang putih
  4. 1 inci halia
  5. 4 helai daun limau purut
  6. 2 batang serai
  7. 5 biji cili padi (ikut suka pedas)
  8. 2 biji tomato
  9. 1 kiub tomyam knorr / 1 sudu makan paste tomyam
  10. Garam secukup rasa
  11. Sedikit minyak untuk menumis
Cara-cara :-
  1. Selepas dibasuh...rebus ekor bersekali dengan selabu bawang besar yang di belah 4 atau 6 dan juga halia yang diketuk. Rebus hingga empuk dengan api perlahan lebih kurang selama 2 jam. Jangan dengan api kuat kerana daging akan jadi keras. Apabila empuk;
  2. Panaskan minyak dalam kuali dengan api besar dan masukkan bawang putih. Tumis hingga naik bau. Masukkan bawang besar (belah 4 /6), serai, daun limau purut, tomato (belah 4) dan cili padi yang diketuk. Kacau hingga naik bau. 
  3. Masukkan bahan tumisan ke dalam periuk sup dan kacau.
  4. Masukkan kiub tomyam dan garam... sesuaikan rasa dan boleh matikan api. Hidangkan...
 Sedap dihirup panas-panas bila cuaca sejuk-sejuk di winter ni.... 

Sudi-sudilah mencuba...... :-)


2 comments:

  1. Wah sedapnyer..akk memang pandai masak, betuah abg pyan.. kecur terus..harap akk gembira di samping suami dan salam ramadhan al mubarak dari sy n suami. Love u so much sis!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. :-) Salam sayang selalu... Salam Ramadhan juga.... Terima kasih banyak-banyak sis... tapi kakak mu ini bukan sehebat orang lain pun... seadanya saja... nanti kat Malaysia boleh plan masak sama-sama... :-)

      Delete