Total Pageviews

Tuesday 18 June 2013

Resepi Kuah LakSam

Utamakan Tetamu....

Al-kisah sebenarnya lidahku sendiri terasa-rasa nak menghirup kuah laksa penang. Pada kebiasaan aku... selera sendiri aku abaikan dulu, tangguh-tangguhkan, lebih-lebih lagi bila ada keterbatasan keupayaan untuk menyediakannya. Selalunya nak makan sikit je, lepas tu bakinya terbiar. Pasal itu lah selalunya aku abaikan. 

Ada request dari satu family, kenalan lama di sini untuk datang menziarah di weekend lalu. Aku ni jika nak menjemput orang macam mengejar masa, kena tengok masa hubby. Tapi jika ada yang nak bertamu, alhamdulillah, ahlan wasahlan, dengan hati penuh terbuka aku cuba aturkan.... dan aku tahu dari tutur bicaranya apa yang dia cuba sampaikan... :-) Janji lama tetap akan tertunai... insyaAllah...

Sebelum-belum ni aku pernah ada bercerita pasal laksa dan laksam tapi cara membuat laksa/sam saja yang aku cuba masukkan resepi sebelum ini. Kali ini aku saja nak kongsikan cara membuat kuahnya pula. Itu pun bukan lah resepi terhebat melainkan sesimple sebagaimana cara aku membuatnya sahaja.

Ok... seringkas cara membuat kuah laksa dan laksam Kelantan....

Bahan-bahan yang aku pakai :-
(Sukatan agak-agak sesedap rasalah ya)
  1. Tuna dalam tin (versi Adelaide)
  2. Santan dalam tin (versi Adelaide)
  3. Bawang merah / besar
  4. Bawang putih
  5. Halia
  6. Lada hitam kisar
  7. Asam keping
  8. Garam
  9. Gula
  10. Sedikit belacan (jika suka)
Cara-cara aku :-
  1. Blend isi tuna dan masuk ke periuk.
  2. Blend bawang merah, putih, halia dan masuk ke periuk.
  3. Masukkan santan... Nyalakan api.
  4. Masukkan lada hitam, belacan, garam, gula dan asam keping. Masak hingga mendidih dengan sesekali dikacau.
  5. Sesuaikan rasa masin, manis dan masamnya.... tutup api dan boleh dihidangkan semestinya samada dengan laksa atau laksam....

 Dah masak....
Versi Kelantan (gambar sedia ada saja)...... Hope tetamu berpuas hati dengan requestnya.... :-)
Posted by Picasa

2 comments:

  1. Makanan kegemaran saya..tapi x penah confident nak masak sendiri..
    tapi, tgk resepi ni macam simple je..nak try la..harap2 menjadila..hehe

    Jemput ke blog saya

    http://norzuryati.blogspot.com

    ~ perkongsian tentang kisah hidup, anak2, aktiviti seharian, tips kesihatan, kecantikan dan lain2..

    Moga dapat manfaat daripadanya..insyaAllah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih Pn. Norzuryati sudi singgah di sini. Ya, mudah je resepi kuah laksam ni... he he... insyaAllah ada kunjungan dari saya nanti ke laman pn ya.

      Delete