Total Pageviews

Friday 14 June 2013

Last Appointment TQEH

Sekadar merenung :-

"Antara tiga amalan yang dapat memadamkan kedukaan :-
  1. Zikrullah - Mudah dilakukan di mana-mana dan bila-bila masa sahaja.
  2. Bertemu wali-wali Allah 
  3. Mendengar ucapan-ucapan nasihat yang berhikmah".
(Qaulul Hukama')
***************************************************************
Menanggal benang....

Tertunggu-tunggu hari ni, appointment petang semalam, jam 2.10 pm. Tapi masa dah melebihi jam 2.30 baru dipanggil. Banyak sangat urusan doktor nampaknya. Tak sabar nak guna tangan kiri senormal sebelum ini. 
Ya lah... walau pun baru 2 minggu je duk dalam tampalan begini. Seriau nak guna tangan kosong begini. Bila kat rumah aku balut lah tebal-tebal hilangkan kegerunan kot tercucuk atau terhantuk apa-apa. Ngilu bila terlanggar apa-apa. Sesekali ada juga rasa rimas atas keterbatasan penggunaan anugerah berharga Allah ini. Sabar lah... Doktor nasihatkan jangan bagi kena air dan biar sentiasa kering. Masak pun Mr Hubby yang buat dalam dua minggu, sesimple boleh. Masak pagi, untuk sarapan kami, bekalan makan malam dia kat Uni dan untuk makan malam aku di rumah. Oooh... kesianyaaa... aku ambik kesempatan ke niiii..... :-)
Ada lah dalam seinci parut tu nanti.... :-(
Masa kat hospital, sebelum dan selepas benang di buka. Masa ni, baru aku dapat tengok rupa sebenar torehan dan jahitan kat tangan aku. Lakaran anak panah dengan pen yang dibuat oleh doktor sebelum masuk bilik operation dua minggu lepas pun masih belum hilang kerana tertampal sama. Masa doktor lukis tu aku masih sedar. Pedih dan ngilu juga sikit terasa masa benang ditarik keluar. Ya lah sebab ditarik dari isi dalam. Tapi alhamdulillah cuba bertahan.
Selepas balik rumah, aku ternampak satu objek macam benang yang belum keluar. Aku cubalah try tarik. Ada dalam sepanjang 7 mm benang yang tertanam. Mujur mudah keluarnya. Teringat apa yang pernah ayah aku alami dulu. Benang dikeluarkan tak habis menyebabkan tempat berkenaan bengkak dan sakit. Terpaksa pergi ke klinik semula untuk buang bakinya. Minta-minta kes ini tidak berlaku pada aku. Minta Allah tolong sempurnakan. 

Tip doktor supaya aku rajin buat urutan lembut dengan apa-apa pelembab pada tangan agar tidak berparut. Betul ke...? Aku ikut je sebab benda tu senang dilakukan. 
Lepas tu, aku dibekalkan dengan kain tampal ni. Boleh tampal time aku nak buat apa-apa kerja. Jika aku perlulah. Tapi yang sukanya bila ada sekali gunting tajam tu... Itu lepas ni termasuk dalam alatan menjahit aku... :-)

Hari ni aku dah cuba-cuba kembali bertugas selepas dua minggu tak drive. Offer hubby untuk try walaupun dia kurang yakin. Kesian dia pergi dengan bas dan kena jalan dalam 15 minit dari bus stop walaupun itu bagus untuk dia exercise. Terasalah sakit sikit urat-urat jari yang tertarik setiap kali nak tukar gear yang ditugaskan untuk tangan kiri. Kereta aku kan manual. Cuma aku kena yakin je, 'alah bisa tegal biasa'...... cuba-cubalah sedaya boleh....

2 comments:

  1. adussss seriau jugok la tgk k nani wesssshhhhh.....moga cepat sembuh...dan rajin2 sapu losyen ye.... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la... empunya diri pun turut seriau setiap kali pegang benda macam besi, sudu ke pisau ke... rasa macam benda tu akan tercuck kat situ je... Pakai glove getah bila buat kerja-kerja dapur... :-)

      Delete