Total Pageviews

Tuesday 4 June 2013

Gabra Kah Di Dapur - Mujur Tetap Ada

Bukan sengaja kita buat silap. Hanya sesekali bila keadaan atau perasaan yang tidak seimbang. Apa yang nak di gabrakan atau dikalutkan pun tak tahu. Kesilapan mungkin perkara biasa yang kekadang adalah lumrah kehidupan. Ada yang berat dan ada ada yang ringan malah ada yang kita mampu menerima keadaan. Alangkah berbahagianya manusia jika kesilapan itu bukanlah sesuatu yang memudharatkan keadaan atau yang masih mampu diperbaiki.
Tiba-tiba teringat pulak kes tahun lepas.... berlaku dalam bulan yang sama dengan tarikh yang hampir sama..... adakah setiap tahun dalam bulan tu, aku bakal cuai lagi? Nampaknya aku kena beringat, tapi jangan percayalah... (untuk aku sendiri).

Ini bukan kisah baru, adalah dalam dua tiga minggu lepas. Bila dianalisa semula, memang lah dianggap kurang berjaga-jaga. Ini kes kesilapan aku sendiri atau bolehkah aku kategorikan sebagai kecuaian. Ya, salah satu kecuaian di dapur. Mujur juga bukan sesuatu yang dikira serius, masih boleh diatasi. Tersenyum sendiri bila orang tua kerap berkata, perkataan 'mujur' tu selalu ada. 

Ringan-ringan pun gelabah juga aku bila santan yang diblend habis meletup keluar dan terkena di mana-mana  di ruang dapur kecil aku. Plan hari tu nak masak udang lemak cili padi. Dah semua bahan dimasuk ke periuk, aku hanya pakai kunyit serbuk, susah pula dia nak melarut, duk berketul-ketul dalam kuah walaupun cuba aku lenyek-lenyekkan dengan senduk, sedangkan kuahnya dah mula memanas sebab aku dah pasang tungku dapur eletrik aku tu. 
Tak puas hati, aku tuang balik ke blender dan mula aku blendkan kuah panas tu. Rasanya aku dah tekan kuat dah penutup blender tu. Mungkin masih belum cukup kuat aku menekannya. Apalagi, start je blender, banyak kuah yang terpancut keluar, terkena kemana-mana tempat yang boleh disinggahi. Aduuuh... satu kerja berat bagi aku untuk lap semua balik.... Habis tu aku nak kata silap siapa... :-(
Melantun ke bahu aku... Muka? Mujur tak terkena kuah panas.. (ada lagi mujurnya)

 
Aku punya microwave pun kena bersihkan....
 
 Pada dinding dan kuali bersih yang tergantung....
 
 
 Seluruh sink...... termasuk pinggan mangkuk yang telah dibersihkan pada dish rack....
 
  Lantai dan mats....
Termasuk juga celah-celah dapur, peti, mana-mana kabinet yang terbuka masa tu semua dan memang satu kerja pada waktu cuaca yang sejuk-sejuk begini... Agaknya memang nak suruh aku exercise sikit, supaya bertambah kerja yang hanya sesekali dibuat, tandanya malas ke santai ke apa... :-). Mujur juga masih ada baki pati santan yang kat dalam blender tu, masih boleh teruskan untuk buat resepi tujuan (perkataan mujur tetap ada).... :-)
Posted by Picasa

1 comment: