Total Pageviews

Wednesday 1 May 2013

Lamb Grill Mudah

Sesimple perapan seoriginal rasa lamb......
Masakan awal minggu....

Bahan yang aku pakai :- ( untuk 2 orang)
  1. 4 ketul potongan BBQ bahagian belakang lamb
  2. Garam secukup rasa
  3. Serbuk lada hitam
  4. Serbuk smokey BBQ
  5. Sedikit minyak zaitun
  6. 2 biji bawang besar (dipotong memanjang nipis)
  7. Sedikit salad campur
Cara-cara simple aku :-
  1. Bersihkan potongan lamb tadi dan toskan airnya seketika.
  2. Lumurkan dengan garam, lada hitam, serbuk smokey BBQ dan minyak zaitun.
  3. Panaskan kuali dan spraykan atau sapukan sedikit minyak zaitun.
  4. Grill lamb atas kuali dengan api sederhana sehingga setakat mana suka masaknya.
  5. Angkat potongan lamb tadi ke dalam pinggan hidang.
  6. Gorengkan bawang hingga separuh masak atau lembut dengan saki baki minyak dari kuali tadi, ada perisa sedap hasil dari lemak lamb dan bahan perap simple tadi.
  7. Masukkan ke pinggan lamb tadi bersama salad yang digemari.

 Atau boleh juga masukkan terus bawang ke dalam kuali setelah lamb itu jadi separuh masak.
 
Boleh di makan begitu sahaja atau dengan sos yogurt, atau apa-apa sos kegemaran. 

Cukup mudah sampai tak layak pulak rasanya untuk tayang kat sini... Tapi tak apalah, untuk aku juga, kot la bila-bila aku nak buatnya lagi, pastu lupa, boleh jenguk balik kat sini... :-)....

2 comments:

  1. huh...sedapnya lamb grill...fresh dari avon :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hik3... Awak... tak baca ke resepinya... saya tak pakai avon pun...guna kuali je... fresh dari kuali lah... :-)

      Delete