Total Pageviews

Thursday 23 May 2013

Ayam Bakar Manis

Ayam bakar letak madu...

Semalam pagi-pagi sebelum drive hubby ke Uni, gi cari lauk jap kat tempat biasa, Prospect lah. Bekalan ayam dah habis, tapi ada orang tu minta nak makan ayam, teringin nak makan yang bakar sekor terus. Jika beli yang siap kat Martina, kena belanja 3 kali ganda, tambah pulak sekarang kedai tu dah diambil alih oleh pengurusan baru pulak, set yang murah dulu dah tak ada, jadi sekarang ni mahal pulak rasanya. 

Permintaan pula, nak yang berperasa manis, nak yang letak madu dan biar berkilau rupa bila masak. Aik.. takkan nak nampak berkilau macam itik bakar resepi nasi ayam cina tu pulak. Pastu tak nak lembab sangat, biar kering-kering sikit (nampaknya aku kena pakai dulang yang ada pelapik, jangan bagi air dia bertakung).

Orang yang stress belajar ni, aku kena layan, sekali pun diri sendiri pun kucar-kacir juga selalu. Balik dari kelas knitting semalam mulalah buat prosesnya. A aah tersebut knitting, lama pulak aku tak bercerita pasal knitting, janji pada diri sendiri hari tu nak tunjuk hasil cubaan aku tu. Nanti lah...

Untuk bakar ayam ni aku sediakan bahan-bahan ringkas je seperti selalu selagi bernama aku...

Bahan-bahan yang aku pakai :-
  1. 1 ekor ayam (bersihkan tanpa dipotong)
  2. Garam dan gula secukup rasa
  3. Madu
  4. Lada hitam sesuka rasa
  5. Kicap dan karamel masakan (macam kicap juga)
  6. Halia
  7. Bawang putih
Cara yang aku buat :-
  1. Campurkan semua bahan rempah, gaul sebati dan lumurkan rata-rata pada ayam. 
  2. Perap selama lebih kurang setengah jam. 
  3. Bakar sehingga masak dan aku gunakan grill beralas sebab nak bagi kering.
  4. Boleh makan dengan nasi atau diratah.
 
 Alhamdulillah. Bolehlah diterima. 

Lepas makan tu bersembang ngan hubby yang aku teringatkan suasana dan ketika meratah dua ekor ayam bakar kat rumah aku bersama secouple sahabat di sini dulu, satu yang macam ni dan satu lagi jenis rempah BBQ serbuk tu. Jika sahabat tu masih mengingati detik-detik itu, teringin tak jika kita ulanginya lagi.... :-)

No comments:

Post a Comment