Total Pageviews

Tuesday 7 May 2013

Ayam Lemon Pepper

Segera tapi lama & santai
Oppps....! dah hampir habis di santapi baru teringat... tu la tak sabar sangat nak meratah. Ayam ni di masak ala-ala slow cook dalam oven juga lah. Resepi sihat katakan, jimat minyak lagi sebab bukan bergoreng. Nak kata sedap hingga menjilat jari tu tak ada lah sangat... tapi bagi yang suka rasa masam lemon bercampur rasa pedas black pepper, boleh mencuba. Ala-ala ayam masak berherba juga. 

Ayam ni di perap dengan menggunakan serbuk lemon pepper. Aku tak perap lama pun. Lepas sapu rempah tu pada ayam, terus bungkus dengan aluminium foil dan terus masuk oven. 
Inilah dia rupa serbuk lemon pepper tu, macam rupa pasir pun ada. Rasa dia jika diletak pada lidah pun, macam ada rasa masam dan pedas lada hitam. Serbuk ni aku beli dekat 'Asian Groceries Thuan Phat'. Tapi walaupun aku dah beli dan pakai, aku rasa nak cadangkan supaya buat sendiri je rempah ni bila nak pakai. Rasa ayam lebih kurang sama je nanti. Hanya sapu ayam dengan garam, lada hitam dan perahan lemon, bakar je lepas tu. Namanya pun dua patah, lemon dan pepper.

Dan saja juga nak aku masukkan resepi yang aku dah gunakan di sini.....

Bahan yang aku pakai :-
  1. 2 ketul ayam bahagian maryland
  2. 2 sudu besar serbuk lemon pepper
  3. Sedikit garam
  4. Sedikit serbuk bawang putih
  5. Sedikit minyak bijan
  6. Segenggam daun parsley (dipotong halus)


 Cara-cara yang aku buat :-
  1. Ayam dibersih dan ditoskan air seketika.
  2. Sapukan pada ayam dengan semua bahan.
  3. Letak ayam ke loyang pembakar dan tutup dengan aluminium foil.
  4. Panaskan oven dan bakar pada suhu 180 selama 2 hingga 2 1/2 jam.

Diwrapkan dengan aluminium foil sebelum di masukkan ke oven.

Sementara menunggu ayam masak, bolehlah bersantai-santai buat apa-apa dulu. Cuma kena beringat-ingat takut terlupa pula disebabkan lama masa yang diambil. Dicadangkan buat loceng timer supaya tak terlupa nanti. Ada satu lagi cara yang boleh aku cadangkan juga bila tak nak tunggu dalam masa yang lama. Boleh juga kukus ayam tadi macam kukus ikan. Macam kukus ikan steam tu.... Tapi aku belum cuba... akhawaat cubalah dulu......

4 comments:

  1. Dah lama dok perasan k.nani spell oven (ketuhar) as avon.
    Avon tu jenama yang jual kosmetik/skincare tu. Hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hik3... teruk betul knani ni, itu pun tak leh nak perasan...many thanks ya Is... nanti diperbetulkan...

      Delete
    2. Ok dah betulkan dah, harap jika ada lagi silap tu faham2 la ya, ... mujur juga ada pembaca hebat, boleh jadi editor berwibawa....hik3... saja... thanks...

      Delete