Total Pageviews

Sunday 26 May 2013

CuP CoSy PatTern

Selepas berkali-kali mencuba dan berusaha sebagai orang yang baru.... akhirnya dapat juga aku menyiapkan 'cup cosy' yang sama seperti di dalam pattern, sedikit berbeza dari yang aku siapkan sebelum ini.
 Kiri adalah gambar dari copy pattern dan kanan adalah yang aku dah siapkan.
Jika ada kawan-kawan yang berminat, bolehlah cuba ikut pattern ni, insyaAllah dapat. Pattern ini aku terima dari tok guru knitting aku tu lah. 
Sebagaimana aku pernah cerita hari tu, kerana tiada salah satu jarum yang diperlukan, aku tak dapat ikut pattern sepenuhnya dan cikgu tu minta aku tukar cara, yang bahagian tu cuba gantikan dengan knit sahaja. Bila dah siap, hasilnya jadi macam gambar kat atas ni.

Belum berpuas hati, aku hari tu sebenarnya berusaha mencari untuk mendapatkan satu jarum kait yang dinamakan 'cable needle' sehingga aku menemuinya di salah satu kedai yang mana aku telah ditunjukkan oleh seorang mak cik tu. Dia tunjukkan saiz mana yang aku perlukan dengan saiz wool yang aku sedang buat. Terima kasih kepada mak cik tu. 

Dengan hati yang berbunga riang, aku bawa cable needle tu ke kelas untuk meminta tunjuk ajar daripada cikgu aku tu. Rupanya, terkejut aku bila dia mengaku dengan ikhlas yang dia tidak pernah menggunakan cable needle sepanjang dia mengait ni. Aku percaya... sebabnya kelas ini pun hanya yang simple sahaja. Memang benar, apa yang dia cuba cadangkan selepas tu tidak menjadi. Tapi aku tidak salahkan dia, no worries....

Belum berpuas hati, aku cuba lagi di rumah, try and error, curi-curi belajar melalui internet seminit dua (warning hubby jangan tengok you tube sangat, nanti cepat habis data dengan budget kami :-)) dan alhamdulillah aku mendapat hasil yang sama macam dalam pattern.
Kiri, dengan menggunakan cable needle manakala kanan hanya dengan kaedah knit.
 Tali air untuk cangkuk butang.
 Di letakkan butang atas dan bawah.
 Siap tercangkuk butang... dan boleh pakaikan pada mug.
 
  
 Sekalipun namanya 'cup cosy' tapi sebenarnya ia lebih sesuai untuk dipakaikan pada mug :-).... Sekadar untuk dibuat hiasan dan menjamu mata yang memandang...

No comments:

Post a Comment