Total Pageviews

Monday 13 May 2013

Ke Torrens Island 'Marratan Thani'


Asalnya nak ke sunday market, Gepps Cross tetiba plan bertukar nak datang ke Torrens Island yang hanya baru sekali aku pergi. Ini kira dah kali ke dua. Masa datang dulu pun dengan kawan dan aku mengambil cadangan daripada bekas jiran aku dulu, jika nak ke sana, lambat sikit pun ok kot, sebabnya last-last tu akan ada lelongan. Memang la pasar lain pun macam tu, tapi itu jika kita memang nak ke sana lah kan. 
Datang lambat ni dapatlah disentuh haba matahari sikit, sekali pun angin laut kuat bertiup, tapi kurang sikitlah sejuknya berbanding di awal pagi. Setahu aku pasar ni di buka seawal jam 6.00 pagi.  Aku bertolak dari rumah pun dah lebih jam 11.00.  
Jarak untuk ke sana dari rumah aku, bukan kata jauh mana pun, dalam 14 KM lebih-lebih sikit. Torrens Island Market ni terletak di Moorhouse Road, Port Adelaide. Di sebabkan baru kali kedua pergi sana, sesat-sesat sikit jugalah aku. GPS pun tak up date petanya. Tapi ada lah bayang-bayangannya. 
Kerana buah inilah tujuan utama datang ke sini. Semata-mata nak cari buah ni. Dekat Gepps Cross pun berlambak dah agaknya, tapi dah kata tadi tukar plan. Tak tahulah ada lagi yang lebih murah dari yang ini. Ini lah yang pernah aku sebut dulu jenis vanila tu, manis rasanya. Di tengahari tu aku beli dengan harga AUD2 untuk sekilo. 
Lagi satu, aku cuba-cuba intai ikan segar, fresh yang baru ditangkap. Gerainya pengalaman aku memang ada 2 gerai je setakat 2 kali pergi ni. Hari ni salah satu gerainya ada ikan tommy, penjual tu lah yang bagitau namanya bila ditanya. Sorry aku kurang kenal rupa ikan ni. Lepas tu ada sorang makcik chinese sebelah aku siap promote kat aku, "yes, yes... these fish VELY nice" katanya. :-)...
 
Segar sangat ikannya. Dengan harga yang ditawarkan masa tu teramat murah bagi aku yang dahagakan nak makan ikan. Sekilo hanya di jual dengan harga AUD3, jika ambil 2 kilo jadi AUD5 dan jika beli 5 kilo akan berharga AUD10. Jatuh jadi hanya 2 dollar untuk sekilo. Aku apa lagi, pastilah pilih yang 5 kilo. Biar puas nak ratah ikan bakar nanti. 
Ikan yang telah aku siang dan bersihkan.

Yang diasingkan dan di packing untuk beberapa kali masak.

Jika dulu ambil perut ikan buat umpan kail, atau aku siram pokok tanaman aku macam pokok cili ke, serai ke, ulam raja ke, kacang botol ke, pokok bunga biru nasi kerabu ke atau apa-apa tanamanlah dengan air bancuhan perut ikan ni. Segar pokok-pokok tu nanti.
 Ikan ni kecil je, bakar untuk ratah malam tu. Tiba-tiba aku jadi rindu pada ikan puyu bakar tawar. Lama dah tak rasa ikan sawah bertulang banyak tu.
Untuk hubby, ini pencicah yang dia pilih kali ni, sambal belacan.
 
Tapi aku tetap setia dengan kegemaran sejak kecil dan sejak dari mengenal ikan bakar tawar ni. Hanya cuka epal, garam dan cili sahaja. Orang kampung la katakan.... :-).....

Posted by Picasa

4 comments:

  1. This posting also VELI NICE... :-)a lot of information. The taste of fried/grill Tommy fish soo delicious..yum.yum.yum

    ReplyDelete
  2. Bestnyaaaa...nanti nak call tanya k.nani la camna nak gi situ. Is tingin nak mkn ikan...dan sukaaaa sgt persimmons tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh juga ambil pengalaman gi situ. Terletak di Moorhouse Road, Port Adelaide.... :-)

      Delete