Total Pageviews

Friday 10 May 2013

Buah Tin, Zaitun dan Delima Kegemaran Ku

Antara buah yang terukir namanya dalam al-Quran
Maksud firman Allah Subhanahu Wa Ta'ala :-
"Dan Dialah yang menurunkan air hujan dari langit, lalu Kami tumbuhkan dengan air itu segala macam tumbuh-tumbuhan, maka Kami keluarkan dari tumbuh-tumbuhan itu tanaman yang menghijau. Kami keluarkan dari tanaman yang menghijau itu butir yang banyak; dan dari mayang kurma mengurai tangkai-tangkai yang menjulai, dan kebun-kebun anggur dan (Kami keluarkan pula) zaitun dan delima yang serupa dan yang tidak serupa. Perhatikanlah buahnya diwaktu pohonnya berbuah dan (perhatikan pulalah) kematangannya. Sesungguhnya pada yang demikian itu ada tanda-tanda (kekuasaan Allah) bagi orang-orang yang beriman".
(al-An'am : 99)
 
Buah tin yang belum masak, sekali pun sudah di akhir musim. Pokok ini kepunyaan jiran sebelah rumah ku, minta izin ambil gambar ini ya,  tapi sepanjang aku berada di sini, belum pernah aku mengecapinya.

Sekali pun ada perbezaan pada warna isi buah tin tetapi rasanya tetap sama-sama manis. Bila di keringkan juga tetap menjadi buah kegemaranku. Rasa terhibur jika mengunyah biji-biji kecilnya dengan mengeluarkan bunyi-bunyi apabila biji itu pecah.

Buah zaitun dark purple atau kehitaman, sekali pandang tak ubah macam buah anggur hitam je. Jika diletak bersebelahan, boleh terkeliru. Aku suka yang di jeruk bila dimakan dengan roti, salad atau diratah begitu saja. Iras-iras rasa pinang jeruk pun ada :-).

Zaitun hijau... Di katakan pokok zaitun adalah satu pohon mulia yang tertua dimuka bumi....

Juga berbeza warna tetapi rasanya tetap sama-sama kelat jika terus dimakan tanpa diproses terlebih dahulu. Pernah aku melihat cara memproses buah zaitun selepas dipetik. Setiap buah di korek bijinya dan direndam dengan air garam selama beberapa lama, tak silap aku seminggu hingga dua minggu tapi setiap hari air dan garamnya ditukar. Ini bagi menghilangkan rasa kelat dan pahitnya buah zaitun itu. Terasa lemak manis isinya bila siap diproses. Sesetengahya dibuat masin, masin semasinnya. Pilihlah mana yang suka. Selera masing-masing. Normalnya tekak melayu tak berapa suka. 

Surah al-Tin ayat pertama yang bermaksud :-
"Demi buah tin dan buah zaitun''. Allah Subhanahu wata'ala bersumpah dengan buah ini kerana banyak faedah, kegunaan dan keberkatan padanya. Maka terokailah.
 
Sungguh cantik ciptaan 'Yang Maha Mencipta' (al-Khaaliq). Seelok keistimewaan dan khasiat yang ada padanya. Buah delima adalah antara salah satu buah yang ada di syurga.

Firman Allah yang bermaksud :
"Di dalam kedua-dua syurga itu terdapat mata air yang memancar (tanpa henti memancutkan airnya). Maka nikmat tuhan yang manakah yang kamu hendak dustakan? Didalam keduanya ada terdapat buah-buahan serta pohon-pohon kurma dan delima"
(al-Rahman : 66 - 68)

Di musim anggur yang hampir berlalu....

Di back yard rumah seorang kenalan

Mandarin my landlord yang terjuntai ke back yard ku. Masih ada rezeki untuk aku nikmati lagi kali ini. Tahun penyudah. Jika lebih setahun dulu, kerap juga bila membuka pintu untuk menghantar bos ke Uni, aku melihat ada sebungkus mandarin di depan pintu rumah, dihantar oleh jiran depan rumah aku. Kini uncle tu dah pindah balik negerinya di Yugoslavia. Kami merindui keramahan dia, semoga dia bahagia di sana.


Lagi antara buah kegemaran......

Bukan musim cherry lagi.... dah berlalu untuk tahun ini...
 

Apricot ni pun dah habis musim.... Ada yang manis dan masam pun tak kurang...
Tengah musim picking sekarang ni....

Boleh dimakan begitu saja
Boleh juga dengan serbuk asam boi.... resepi timur campur barat.
 
Pisang kaki (persimmon) akan bermusim tak lama lagi. Vanila adalah jenis paling laris. Rangup dan manis rasanya. Dulu aku tak pernah beli masa kat pasar malam di Malaysia. Masa tu tak pernah rasa, aku ingatkan buah dia rasa masam, macam buah 'mulong' kat rumah arwah tok saudara aku masa kecik-kecik dulu.

Mangga kat sini mahal.

Nenas dimakan sesekali.

Lagi yang aku suka......

Buah-buahan hiasan untuk menjamu mata...... :-)
Posted by Picasa

9 comments:

  1. As salam..boleh ke saya beli biji benih pokok zaitun dari puan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam.... minta maaf saudara Zairee Mohd. Saya tidak menjual tapi hanya suka bercerita. Lebih2 lg sekarang dah berada di Malaysia... :-)

      Delete
  2. Saya ada jual anak pokok zaitun whatsapp 0132071229

    ReplyDelete
  3. Sy ada jual pokok tin
    wsp 0193528614 wan
    penghantaran free

    ReplyDelete
  4. Sy ada jual pokok tin
    wsp 0193528614 wan
    penghantaran free

    ReplyDelete
  5. Sy ada jual pokok tin
    wsp 0193528614 wan
    penghantaran free

    ReplyDelete
  6. Replies
    1. Assalam saudara Muhammad Faris... terima kasih singgah sini...
      Saya sbg penulis hanya bercerita tentang pengalaman sendiri.

      Mohon saudara cuba bertanya kpd saudara Faizal Abdul Rahim dan juga saudara Malik Hurry untuk info jualan anak pokok tersebut.

      Terima kasih :-)

      Delete