Total Pageviews

Monday 11 March 2013

Tempahan Nasi Kerabu Biru Adelaide

Laju masa memecut, tak tersedar aku terlalu kesuntukan mengejar tugasan. Siapa kata suri rumah boleh relaks....? Salah besar tu..... :-(  Sedari celik mata di pagi hari sehingga untuk menutupnya semula pada malamnya, hanya berapa lama masa dapat di hitung untuk lama dapat bertafakur. Mungkin lebih sedikit damai ketika menunaikan solat fardhu atau sunat seketika. Ya hanya pada waktu itu lah... kerana masa sentiasa berkejar dan.... MASA TIDAK MENUNGGU KITA.... Kekadang  untuk menutup mata di malam hari pun susah dek kerana ligatnya minda berfikir, apa pula perancangan untuk hari esok, atau paling tidak pun waktu dan ketika itu lah minda automatik bermuhasabah dengan apa yang telah dijalani seharian atau.... berapa banyak dosa dan pahala yang telah dilakukan. ALLAHU AKBAR...!

Itu saja sedikit motivasi untuk diri sendiri dan jika sudi, sudilah pembaca merenung pandangan aku kali ini. Di sini kali ini masih seperti iras cerita terdahulu. Tentang sedikit tugasan aku; menerima tempahan sekali lagi. Rasanya dah kali ke berapa, tajuk berkaitan aku keluarkan tapi saja aku harap kalian tidak boring membaca cerita aku ni. Tempahan untuk nasi kerabu ke sekian kalinya aku terima lagi. Masih terima selagi ada kelengkapan dapur aku di sini, sebelum semuanya di garage sale kan dan sebelum tamat pengajian hubby di sini... gitulah seadanya....
Nasi kerabu biru dengan daging itik goreng.... 
Dada itik goreng

Waaaauu... belum pernah aku makan nasi kerabu dengan daging itik sebelum ini.... Kali ni aku buat pula nasi kerabu versi biru. Saja nak biru selalunya aku suka masak nasi kerabu kuning..... Tapi kali ini biarlah biru. Gambar yang di atas ini aku snap dari portion dalam pinggan hubby pada hari tempahan. Ini juga adalah sukatan untuk satu kepala yang ditempah yang mana aku telah menyediakan tempahan untuk dimakan oleh 50 kepala dengan AUD 5 untuk satu kepala. 

Tapi ingat, itu harga yang asas. Jika dalam pinggan tu, yang asasnya adalah tolak daging itik dengan keropoknya. Jadi sekali lagi aku jelaskan, termasuk dalam 6 perkara asas tadi adalah :-
1. Nasi
2. Sambal kelapa
3. Ulam-ulaman (biasanya aku sediakan 4 jenis ulam)
4. Tumis budu
5. Budu mentah
6. Air lada 
Kali ini tugas aku kurang berat kerana aku tak payah masak lauknya. Itu cadangan aku sendiri sebenarnya bila aku tahu yang tuan rumah sudah menyediakan BBQ ayam. So bagi aku sudah ok dengan lauk itu selain selepas si penempah tadi telah membentangkan bajetnya pada aku.

:-) Aku diserikan dengan peneman ini pada awalnya. Tapi lepas tu aku kenalah buat kerja sorang-sorang.

Beras dah disukat, ulam dah tersedia untuk di proses..... Yang lain tu dah setlle masa ni ....
Separuh siap, tinggal sesetengah hanya perlu di masukkan ke bekas masing-masing je.... dan tugas ku hampir selesai... tunggu untuk di pick up je.... 
Ini adalah sebekas agar-agar jelly konyakku berperisa passion fruit serta jelly kelapa yang aku sumbangkan  kepada kawan si penempah tu... Terimalah seadanya ya....
Hehehe... ini saja...dah masak untuk orang tu.... menu sendiri untuk dinner pun sama juga.... 

Ermmmm... sebenarnya hari ni adalah hari 'Adelaide Cup'. So Adelaide bercuti umum hari ini. Tapi aku tetap juga bertugas sebagai driver dengan redhanya.... Aku telah melalui long weekend tanpa hubby bercuti. Bertungkus lumus hubby dengan pengajiannya. Namun....... aku tetap happy..... kenapa? kerana aku boleh merinduinya sentiasa, :-)....

Ok lah... sehingga ketemu lagi di lain tinta......

2 comments:

  1. Salam....cantiknya nampak nasi kerabu biru tu...lecur liur rasanya.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jika dapat rasa, baru boleh menilai samada adakah rasa kecapannya secantik rupanya juga... :-)

      Delete