Total Pageviews

Wednesday 13 March 2013

Pilihan tempat flexsible

Sebagai petugas menghantar makanan petang-petang (kerap kalinya), tak selalu aku dan hubby dapat berdinner di tempat yang sama. Memang hanya aku akan cari di area yang dekat-dekat dengan Uni je. Kekadang bila dah pergi ke meja dan taman yang dah selalu kami duduk makan pun, tengok-tengok dah ada orang lepak atau sedang berBBQ dah. Mereka lagi awal datang. Maka terpaksalah aku ronda cari kawasan taman lain yang ada meja atau yang boleh berpicnic duduk aje. Asalkan tempat tu bersih. Selalu nya bersih aku tengok. Yang penting kami dapat menikmati hidangan petang yang aku bawa dari rumah.
Area ni paling dekat dengan Uni. Hanya dihadapannya. Ada juga tasik dihadapannya. Kami hanya bentangkan tikar kecil dan aturkan hidangan serta dah boleh makan.
Ini pula hanya kawasan ke kiri sikit dari tempat yang atas tu. Kebetulan meja ni kosong dan kami boleh menggunakannya dengan aman. Mudah sikit untuk berdinner. Dengan pemandangan dua boat ditasik tu serta lalu lalang manusia-manusia yang berjogging.
Jika menyeberang jambatan dari Uni dan berjalan ke kiri sikit, boleh jumpa tempat ni. Tapi kerana aku akan jemput hubby dengan kereta, kami tidak cross malah terus aku memandu saja ke sini. Ini adalah pilihan tempat  yang pertama akan kami jenguk sebelum pilihan di tempat lain.
Satu kawasan yang berdekatan dengan hospital. Di belakang sana kelihatan berdiri megah bangunan 'Women & Children's Hospital' di North Adelaide.
Masih berhadapan dengan tasik dan kami sengaja terus memilih di sini untuk makan secara picnic atas rumput sahaja. Lagipun pemandangannya tidak kalah. Bermacam fenomena kami dapat saksikan sambil makan.
Dengan menu simple yang aku bawa, hanya nasi goreng dengan udang grill, tapi terhibur dengan fenomena yang disaksikan.
Itik berenang sedang berenang, burung sedang terbang.
Fenomena Aussies sedang ber exercise. Samada berjogging atau berbasikal secara individu.
Ada yang berdua atau bertiga.
Malah ada yang bergerak secara berkumpulan. Mungkin ini satu persatuan. Mungkinlah.

Terhibur juga dengan gelagat manusia yang bermacam-macam. Di sini orang berjogging kelihatan dimana-mana dan tidak mengira masa dari awal pagi, bawah terik matahari di tengah hari, malah di gelap malam hari pun mereka lakukan. Pernah juga aku melihat seorang ibu kepada bayi yang diletakkan didalam stroller berjogging sambil menolak stroller anaknya itu. Stroller tu pulak memang yang khusus untuk ibu yang berjogging. Betapa mereka ini amat menjaga kesihatan dan kecergasan diri. 

Tapi aku pula hanya pergi ke taman untuk makan sambil menyaksikan saja mereka yang sedang berexercise. Nantilah aku pun nak ikut juga tapi walking je bukan berlari. Bila...? Tunggu ya.... Bila...? Nantilah..... :-)


No comments:

Post a Comment