Total Pageviews

Wednesday 26 December 2012

Pulut Durian Adelaide

Menu mudah, semudah cara memakannya. 

Tak terancang dan secara kebetulan saja, aku masak pulut yang asalnya nak buat tapai atas permintaan salah seorang rakan PR aku kat sini. Aku ni peminat pulut, aku simpanlah sikit untuk makan.... asalnya macam rasa nak makan ngan kelapa parut je. Hirup pulak air kopi panas lepas tu. Kononnya nak menikmati makanan ketika banjir la tu. Bukankah banjir sekarang ni kat setengah negeri di Malaysia atau sekurang-kurangnya musim hujan sekarang ni. Pulut cicah kelapa parut ni salah satu menu masa banjir gak la dulu-dulu selain ubi kayu kan.... Ooooh... indah kenangan ketika itu...

Menu bertukar tiba-tiba bila hubby pulang petang tu. Tahu je aku simpan sedikit pulut, teringat pada 4 ulas durian frozen dia yang dah lama tertangguh nak memakannya. Jumpa gu la pulak petang ni. So menu pulut durianlah jadinya..... Ada pulut, ada durian, santan dan gula, maka cukuplah setnya......
Lama jugaklah tak makan pulut durian ni. Tengah-tengah aku duk makan tu.... ada terasa sesuatu yang lain.... aku teringat sesuatu.... Eeeh... Nape aku makan tak gaul semua ah... Bukankah dulu sebelum makan aku pastikan semua tergaul dengan sebati sebelum di suap ke mulut. Ini kenapa aku cubit isi durian macam makan nasi ngan lauk je ni.... Macam mana boleh aku lupa cara aku makan sendiri ni...? Tak leh jadi ni... Maka aku pun mengulangilah nostalgia cara makan aku yang dulu-dulu tu... sambil pulak bercerita ngan hubby; dulu jika makan pulut durian ramai-ramai nga adik-beradik, abang aku suka menyakat adik-adik dengan menggayakan cara makan pulut durian dia yang dalam pinggan dia tu.... Tak yahlah aku ceritakan di sini, nanti tak termakan pulak pulut durian ni oleh orang lain... :-) Biar saja mereka yang melalui nostalgia ini mengingatinya sendiri.....

Sedap sangat pulut durian ni, tak beza pun walau hanya dengan durian frozen dari Asian Groceries. Sangat puas hati dengan kelazatannya. Cuma tak leh nak makan banyak, cepat rasa muaknya. Kalau cam ginilah gayanya, boleh lah buat lagi lain masa.




No comments:

Post a Comment