Total Pageviews

Friday 28 December 2012

Keperihatinan


Lori yang membawa tangki air sedang menyiram pokok.

Sempat aku snapkan secara curi-curi gambar ni dari dalam rumah aku. Bukan niat jahat tau. Niat aku suci murni lah. Nak bercerita tentang situasi di sini kepada family dan rakan-rakan di Malaysia tentang salah satu cara penjagaan pokok dan tanaman di mana-mana kawasan dan taman perumahan juga.

Sekalipun di kawasan perumahan yang kecil, lori ni akan membawa tangki air untuk menyiram pokok-pokok yang di tanam di kiri kanan jalan. Semestinya untuk menjaga pokok dari mati terutamanya di musim panas ini. Pekerjanya pula hanya seorang. Dalam hati aku merasa bangga dengan kemudahan dan keperihatinan terhadap tumbuhan mahu pun binatang. Tapi cerita binatang tu insyaAllah lain kali lah. 

Aku cuba mengingat-ngingat, pernah ada tak lori besar yang membawa air untuk menyiram pokok lalu kat kawasan rumah aku di Klang tuh. Jika kat bandar Shah Alam tu mungkin pernahlah aku tengok. Tapi yang untuk taman perumahan kecil ni rasanya belum pernah aku saksikan, kecuali yang bawa air untuk di agihkan semasa dharurat ketiadaan air. Itu pun dengan pekerjanya yang empat lima orang.

Aku nak perhatikan tempat sendiri dan mencari perbezaan dengan situasi yang aku lalui di sini bila aku balik nanti.... Namun inilah yang dikatakan pengetahuan melalui pengalaman....

Posted by Picasa

No comments:

Post a Comment