Total Pageviews

Saturday 27 October 2012

Suasana Pagi Raya

Persiapan di awal pagi. Sampai masjid pun macam waktu selalu. Cuma jalan yang sedikit jam kerana hari raya jatuh pada hari bekerja.
Keadaan cuaca pagi ini disangka mendung. Betul.... mendung yang diikuti dengan sedikit windy. Aku ingat tak perlu lagi pakai jaket di hari raya. Mujur juga bawa baju sejuk spare. Memang aku tak tahan sejuk. Dengan baju begini pun masih tak hilang sejuk. sesampai di masjid, kami melawat pusara arwah anak kepada salah seorang sahabat kami yang disemadikan di sini. Selepas itu terus ke arah dewan solat. Masa ni masih tak ramai orang yang datang. Aku bersyukur, masjid besar ini tidak jauh dari rumahku. Mungkin dalam 4 km sahaja. 
Kesian betul aku tengok orang ramai berlari-lari untuk mengejar solat raya selepas mendengar imam mengangkat takbir. Awal sikit dari sebelum ini. Mungkin kerana raya korban atau mungkin juga permintaan dari mereka yang tidak cuti dari bekerja. Jadi tepat jam 8 pagi, imam dah angkat takbir. 
Suasana selepas solat raya. Tak ramai bangsa melayu bersolat ke sini. Ramai yang suka bersolat dekat padang (dibuat setiap kali raya). Bebas sikit agaknya untuk anak-anak bermain. Mungkin lagi meriah, tapi aku tak pernah mencuba kerana dah rasa selesa di masjid ini. 
Hanya masak set nasi perantau (dagang) bersama....
Tapai, rojak buah dan juga agar-agar konyaku ini.....

Selebihnya yang banyak-banyak ni, Hai dengan Kak Has yang bawa.....

Penuh jugalah meja jadinya...... Selamat Hari Raya dan selamat menjamu selera.....

Mana yang jumpa dan yang janji tu, jomlah menjamu selera sama-sama....

Tetamu semua dah balik.... Saja posing kat depan rumah ni. Bila lah nak beraya kat Adelaide ni lagi.... 

Kenangan tetap kenangan.......



No comments:

Post a Comment