Total Pageviews

Thursday 11 October 2012

CaraBota

Ada sedikit pelik dan lucu sahaja pada nama yang aku cipta untuk kuih ini, 'CaraBota'. Tapi betul. Itu yang sepatutnya. 

Sebenarnya ini adalah kuih cara. Memang resepi kuih cara pun. Tapikan kuih cara yang sebenar tu ada ukiran bentuk  garisan memanjang pada atas dan bawahnya. Aku tiada acuan sebenar kuih cara ini tapi nak juga membuatnya. Jadi aku gunakan sahaja muffin maker untuk membakar kuih cara ini. Bila dah masak beginilah rupanya. 

Tiada ukiran atau pun garisan bentuk. Permukaannya hanyalah licin dan botak. Ya botak kerana tiada garisan. Sebab itulah aku taruh namanya sebagai 'CaraBota' kerana ia adalah kuih cara yang botak. Memang aku kena gelak juga dengan kawan bila mendengar sejarah namanya. Tapi ok... itu kan hiburan....

Lembut dan canggih sikitlah bunyinya.....



No comments:

Post a Comment