Total Pageviews

Monday 8 October 2012

Sambal Selera

Teringat kepada ikan selar dalam freezer yang dah lama membeku. Lama sangat dah aku tak merasa ikan rebus goreng, satu menu lauk yang famous masa aku kecil-kecil dulu. Ketiadaan peti ais ketika itu memaksa ibuku mengawetkan ikan samada dengan meletakkan garam kosong atau direbus sahaja dengan meletakkan  asam dan garam bagi membolehkan bekalan ikan bertahan untuk dua tiga hari. Daripada itu, bolehlah dimasak apa sahaja seperti lemak lengkuas, goreng sambal atau kosong dan seumpamanya.

Dinner aku suatu petang dengan menu ikan rebus goreng. Dimakan dengan nasi putih panas-panas, begitu simple.... oooohhh... bestnya....membangkitkan lagi ingatan aku kepada kenangan dulu-dulu....

Sambal ikan mangga, pembangkit selera bila tekak dah kurang lalu dengan masakan harian. 

Ikan rebus yang ku goreng semalam masih berbaki dua ekor. Terfikir dan teringat kepada satu lagi menu kampung kegemaran aku. Ikan rebus tadi aku perisikan dan ditumbuk serta diracik isi mangga muda untuk digaul bersamanya. Perisakan pula dengan cili padi atau sos cili pedas. Kebetulan petang tu aku masak sup ekor ala siam. Sangat "nyakut" sekali kata orang Kelantan. 

Best sungguh.........

1 comment: