Total Pageviews

Wednesday 10 October 2012

Kerutuk Kambing

Rempah kerutuk pemberian seorang kawan. Tersimpan tak terlihat dek mata sejak dari bulan puasa lagi. Kebetulan pula ada dalam freezer sebungkus daging goat. Aku kena ambik tindakan. Plan asal nak buat kerutuk ayam, tapi itulah namanya "Aku", plan boleh bertukar sekelip mata. 

Bahan-bahan yang aku pakai :
1 1/4 kilo goat pieces
5 sudu besar rempah kerutuk
1 1/2 sudu teh serbuk cili (ikut suka kepedasan)
Rempah penumis 4 serangkai
1 1/2 labu bawang besar
1 sudu besar garlic crash
1 inci halia 
1 sudu lengkuas jeruk yang di blend
1 cawan santan pekat 
3 sudu besar yogurt asli (boleh ganti asam jawa / keping)
Garam dan gula secukup rasa
Sedikit minyak untuk menumis
(aku tak letak serai sebab tak ada dalam stok)

Cara yang aku buat :
Blend sedikit bawang merah dan gaul dengan rempah kerutuk dan garlic crash. Panaskan minyak dan tumis baki bawang merah bersama rempah tumis 4 sekawan hingga wangi. Masukkan halia dan lengkuas. Lepas tu masukkan rempah kerutuk tadi dan tumis lagi hingga pecah minyak. 
Masukkan daging goat, garam dan gula serta renihkan dengan mengacaunya sekali sekala dengan api perlahan. Masukkan santan dan yogurt. Terus renihkan hingga daging empuk. Masak hingga kuahnya pekat (kerutuk tidak berkuah banyak). Sesuaikan garam dan gulanya. Boleh di hidangkan samada dengan nasi minyak atau beriani atau putih atau dengan roti juga. 

Kebiasaan aku, hanya makan seketul dua sahaja apa yang aku masak. Sebab dah banyak hidu baunya dari tadi. Tapi cukup berpuas hati jika hubby suka.


No comments:

Post a Comment