Total Pageviews

Tuesday 31 January 2017

Ubi Kayu Rebus & Rendang Daging


Sekarang ni musim hujan dan banjir bagi sebahagian negeri. Teringat zaman kanak-kanak dulu, aku dilahirkan dan membesar sebagai orang kampung yang hidup serba serbi susah dan sederhana. Selalunya jika musim hujan atau disebut sebagai musim 'bah', menu glamour ketika itu adalah ubi kayu rebus. 


Sehingga sekarang pun di Kelantan, bila tibanya musim bah ini, maka menjadi terkenallah ubi kayu ini dengan kuih yang versi moden sikit dipanggil dengan nama kuih 'Putu Halba'. Memang larislah kuih ni ketika musim hujan gini. 

Tapi kali ni bukan putu halba yang aku nak cerita, tapi pure ubi kayu rebuslah tentunya. Cuma versi yang agak sedikit canggih... hehe... maksud aku kurang original la kiranya. Yalah jika yang original, ubi kayu rebus ni akan dimakan dengan kelapa parut yang digaul dengan sedikit garam dan gula. Ubi kayu rebus ni juga akan di makan dengan ikan kering atau juga ikan budu (ikan pekasam versi kelantan). Ermmm sebut2 dah kecur liur dah ni... sedapnya ikan budu ni.

Ok... Semalam aku pergi menziarah Kakak sulung aku di KL. Selepas makan tengahari, dia prepare pulak kuih untuk minum petang. Katanya tadi dia beli ubi kayu dekat pasar pagi. Jadi bolehlah rebus. Tapi kelapa parut lupa pulak nak belinya. So duk fikir2, makan dengan cicah gula aje la. Selalu gak dulu2 makan gitu. Tetiba kakak teringat yang dia ada menyimpan rendang daging dalam peti ais. Wah mewah benar dah kiranya nih. Hehe... lagi sedaplah jawabnya.
 Ubi kayu rebus cicah gula dan rendang daging. Sedap rupanya.
Kena pulak dengan kopi O yang cukup mengembalikan nostalgia zaman dulu....
 
Ubi kayu yang terkenal sebagai makanan orang Melayu di zaman susah, zaman Jepun dulu masih utuh sehingga kini. Seperti kata pepatah "tak lapuk dek hujan, tak lekang dek panas".

No comments:

Post a Comment