Total Pageviews

Sunday 22 January 2017

Afandi Xinjiang Restaurant (Chinese Muslim Food)

Sesekali bila aku teringin dan teringat2 nak makan lamb kebab, aku ke tempat pilihanku yang telah melekat dihati iaitu Cyberjaya. Salam Noodle Cafe pasti dikunjungi walaupun jauh. Pernah aku bercerita dalam Ahwaalulhayah ini mengenai Salam Noodle Cafe ini... Klik sini...

Nak dijadikan cerita, (ini cerita lama ya... yang dah lama tersimpan dalam draf Ahwaalulhayah ni) ada satu hari ni, bila berkebetulan semasa mencari parking, Hubby pusing2 kereta, maka 'terlalu' la di hadapan kedai ni yang bagi aku agak baru di situ. Nampak macam chinese cuisine juga dan ala-ala restoran Uighur. 

Kami pun dengan beraninya membuat keputusan untuk mencuba selera di sini pula. Boleh buat perbandingan nanti. 

Suasana dalam restoran.... 
Sunyi je... Kat kaunter pun tiada sesiapa.
Sampai aku confius nak masuk ke tidak ni? Kot la operasi belum mula... Tapi tak logik pula sebab dah lebih jam 11 masa tu. Tetiba muncul seseorang dari dapur, dan kami bertanya samada dah buka ke belum. Jawabnya dah buka. Cuma orangnya belum datang. 

Lagi sekali aku confius, sedap tak makanan kat sini? Apasal tak ada pelanggan? Tawakkal saja la untuk mencuba. Kelakar jugak bila hubby berkata dengan bergurau... "Tak pa, jika sini tak sedap kita gi makan pula di Salam Noodle"...😊
Minuman di sini pun free refill, sama macam dekat Salam Noodle Cafe juga.
So apa yang kami nak order? Kena tengok menu ni dulu....
Dari luar restoran masa mula2 nampak tadi, gambar ini ↑↑↑la yang menarik aku ke sini...
dimenu...
RM2 perstick.

Wajib order paling kurang 10 sticks untuk makan di sini. Maaf ya gambar kat atas ni adalah yang aku tapau untuk bawa balik rumah pulak... eeei malu pulak makan banyak... Tapi dah suka katakan, lagipun sesekali sangat boleh datang.
Dapanji Noodles... Rasanya not bad.
Ini pula 'Xinjiang Nang With Chicken' RM12. Ini pun yang aku order take away.
Ada sambal yang sama macam di Salam Noodle Cafe juga. Tentula kan sebab cuisine yang sama, rumpun yang sama.
Hanya kami ketika ini.

Saja nak bagi sedikit ulasan dan pandangan. Taste makanan not bad, agak sedap dan tekak aku boleh terima dengan happynya. Suasana restoran bersih dan bagus. Layanan bagus (jika tak bagus macammana bisnes nak berjaya kan?). CUMA SATU je yang perlu diperbaiki oleh pengusaha restoran ni jika nak bagi bisnes dia maju. Bab service menyediakan makanan ni... LAMAAAAAA sangat aku terpaksa menunggu. Masa tu walaupun hanya aku dan hubby je pelanggannya... tapi jika kena menunggu sampai 45 minit, kira pelik la jugakkan. So ini kalau boleh tak patut berlaku. 

Berbeza dengan kedai sebelah... aik, kedai sebelah?? Ya lah kedai sebelah dia tu maksud aku, Salam Noodle Cafe la... Service di sana tip top cepat. Setakat pengalaman aku pergi situ, kadang2 tak sampai 5 minit dah sampai order. Jika lebih pun, tak akan jadi lama lah... Cuba la pergi... Bagi yang dah pergi tu tahu lah kan.

Sehingga aku membuat keputusan, jika teringin nak datang lagi ke Afandi Xinjiang ni, pastikan kita je ada kat situ masa tu. Jika dah ada pelanggan ramai kat situ, takut nak pergi. Hehe... takut kalau lama menunggu la tu... Lebih kurang gitu la... 

Bergambar kenangan di hadapan salah satu middle east mini mart yang sederet dengan Afandi Xinjiang.
Dekorasinya pun ala-ala timur tengah....

***290516

No comments:

Post a Comment