Total Pageviews

Sunday 29 January 2017

Jeruk Mangga Asam Boi Merah

Assalamualaikum... apa khabar semua pengunjung, penyinggah, yang terjenguk atau yang terbaca tulisan Ahwaalulhayah ini? Saya doakan awak semua dalam keadaan yang terbaik seperti yang awak selalu impikan ya.... dan saya minta, awak semua pun doakan saya begitu juga ya. Semoga kita sama-sama berbahagia, berjaya dan selamat dunia akhirat... insyaAllah, aamiin...
Ini lah jeruk asam boi merah yang saya buat pada minggu ni... 

Dah lama teringin nak buat, namun kesempatan tiada. Kali ni, kebetulan mangga ku depan rumah ada la yang buah sulung musim baru ari tu. Dah nampak besar dan agak-agak dah kuning matang tu, terus petik. 2 biji je pun, yang lain tu baru berbunga dan berputik. 

Semua bahan yang aku nak pakai dah ada. Apa lagi, baru aku bersemangat sikit nak buat jeruk ni. Cara nak menjeruknya sangat2 la simple nya. Aku kira semua orang pun tahu ya. Cuma saja aku nak abadikan dalam Ahwaalulhayah ini.

Bahan-bahan yang aku gunakan :-
  1. 2 biji mangga saiz besar
  2. Sedikit kapur + air untuk merendam hirisan mangga
  3. Sedikit sangat garam
  4. Secawan gula 
  5. Segengam asam boi merah (hanya ada yang merah dalam stok aku, tiada yang coklat putih tu)
  6. Cili padi ikut kepedasan, dipotong2.
  7. Sebiji limau nipis atau 3 biji limau kasturi.
Bermula dengan mencuci, membuang kulit, menghiris kecil2 mangga tu hinggalah aku merendam potongan buah mangga  dengan air kapur untuk seketika. Tujuannya supaya mangga lebih rangup bila mengunyahnya. Krup krap krup krap gitu. Tapi jika mangga yang dah hampir masak tu tak adalah rangup sangat lagi kan. Lepas tu toskan airnya. 
Masukkan mangga ke dalam satu bekas besar untuk mudah menggaul nanti. Kemudian masukkan gula, cili, asam boi dan limau nipis ke atas hirisan mangga tadi lalu digaul serata. Aku sengaja letak cili yang sebahagiannya dipotong nipis dan sebahagian lagi tanpa dipotong. Aku suka pedas tapi perut aku yang tak tahan. Kerap meragam jika makan pedas.
Sesudah digaul rata, masukkan ramuan tadi ke dalam bekas dan masukkan ke dalam peti ais untuk rasa yang sejuk dan segar serta enak. Tak payah lama... sejam pun dah boleh dah. Jika tak suka sejuk pun tak apa... letak je kat luar.
Dah sejuk tu, maka bolehlah di buat kudapan. Pasti bertambah-tambah dan tak cukup semangkuk. Ermmm sedap sungguh. Hehe... Selamat menjeruk ya...

No comments:

Post a Comment