Total Pageviews

Tuesday 24 January 2017

Paha Ayam Turki Masak Kari

Assalamualaikum... Semoga semuanya baik-baik saja dalam rahmat Allah SWT. 

Giant chicken dalam kisah Ahwaalulhayah kali ni. Tak ada lah giant sangat, ayam turki sebenarnya. Beli masa musim krismas ritu di Tesco. Ada logo halal JAKIM. InsyaAllah yakin ya. 

Turkey drumstick ni aku beli satu je. Cukuplah untuk melepas rindu. Last aku makan pun (part dada) dalam 4,5 tahun lepas ketika masih di Adelaide (klik sini). Itu pun yang dah ready made perap, tinggal bakar je. 

Untuk yang ini, aku beli yang frozen. Lepas tu simpan lama sebelum masak. Tunggu mood sebab aku rasa isi dia ni liat sikit, so kena rebus pakai presser cooker dulu. Sehinggalah semalam baru ada mood nak masak dia.

Duk fikir nak masak apa dengan drumstick ni ya?... Dalam kepala ada pilihan samada :-
  1. Kari?
  2. Sup?
  3. Kerutuk?
  4. Bakar?
  5. Kuzi?
Last sekali decide nak masak kari je. Kelengkapan pun dah sedia ada. 
Lihatlah saiznya dan cara aku pegang tu. 

Berat satu drumstick yang aku pegang ni lebih sekilo. Harga sekilo bagi drumstick masa tu RM14++ masa tu. Tapi jika beli the whole lagi mahal dalam RM20 -30 perkilo... Aku tak berapa ingat dah yang tepatnya. 
 Lebih panjang daripada diameter pinggan makan tu. 
 Besar kan... Aku agak tentu isinya keras sikit.
 Aku kelarkan sikit (macam kelar ikan) drumstick ni sebelum direbus dengan presser cooker.
Selepas direbus selama lebih 40 minit. Nampak macam over cook la pulak. tapi isi dia lembutla. Maka aku rasa jika kita nak rebus pakai presser cooker, setengah jam pun dah sedang2 elok. 
 
Proses nak masak kari pun bermula....
 
 
Ini la rupanya bila dah siap. Minta maaf, presentation kurang cantik. Snap terus dari kuali je. Kuali..? Ya... aku suka masak kari or gulai dalam kuali. 
Disebabkan aku cuma makan berdua je giant drumstick ni, tentulah tak habis kan. Kenalah potong2 ambik kuantiti isinya setakat yang nak makan je. Lagi sekali presentaion nampak tak lawa... tapi sila abaikan ya... 🌝 Dari segi rasanya, sama saja dengan ayam biasa. Tak ada bezanya pun. Saiz je beza.
 Hehe... bakinya... dah tinggal rangka... sekali pandang, macam kaki lamb pulak. 


No comments:

Post a Comment