Total Pageviews

Thursday 29 December 2011

SaTE KaJaNg Hj SaMuRi


Sebagaimana yang dirancang hampir dua minggu lepas, malam tadi plan K Chik telah dapat berjalan lancar sebagaimana yang diinginkan. Ingat kan dah tak jadi untuk makan sate kajang, rupanya plan kembali kepada asal.
Selepas je waktu isyak, aku bertolak ke medan sate Hj Samuri berhampiran stadium bandar Kajang sebagai tempat pertemuan kami di situ. Family K Chik dah menunggu di dalam restoran. Aku ingat aku yang sampai dulu. Tapi biasalah, selalunya orang yang jauhlah yang sampai dulu, walaupun sebelum tu dia terperangkap dalam jam. Izal yang datang dari Kuala Kubu Bharu pun boleh sampai awal. Alhamdulillah cuaca elok malam ni, cuma petang tadi je hujan sikit. Jadi perjalanan tak delah terganggu sangat.

Aku bukannya selalu datang sini. Masih aku ingat kali terakhir datang sini adalah dalam bulan Jun 2006. Ha dah berapa lama dah tu, kira-kira 5 tahun 6 bulan telah berlalu sehinggalah aku datang lagi pada malam ini. 
Haaa..... inilah dia menu utama kami di sini. Menu yang telah terkenal sejak berkurun lama, bila sebut je nama Kajang, sudah tentulah sinonim dengan satenya. Sate Kajang Hj Samuri, nama yang sudah tidak asing lagi di kalangan masyarakat kita.
Kami bertujuh telah mengorder 100 cucuk sate ayam dan daging. Wow... kedengarannya macam banyak tapi sebenarnya sekejap je boleh licin. Mana tak nya... anak-anak saudaraku semuanya menantikan saat-saat meratah sate Kajang ni. Kami semua pun memang menyimpan ruang dalam perut untuk mengisi sate ni. Rasanya memang sedaplah, cuma isinya dah tak sebanyak dulu-dulu. Mungkin kerana semua harga barangan dah naik.

Apa tunggu lagi... jom kita layan aksi-aksi makan sate ni....
Eh... Yea macam nak tercekik tu....! "sabar-sabar.... nanti Apik tuangkan air ni..."

Aaaaah.... Lega dah sikit Yea rasa.... Apik pun dah boleh sambung makan balik......

Nampaknya semua pinggan dan mangkuk dah licin.... Alhamdulillah..... kenyangnya......
Banyak betul Apik makan.... Cuba bilang berapa cucuk dia habis. Aiik... macam nak lagiiiii je.... Cuba tengok abe kat belakang tu... kesiaaan umi tengok... sambil makan duk melayang fikiran dia pada orang yang jauh...
Dah banyak makan tu..... dahagalah pulak...... siapa paling dahaga tuh...? Tengok siapa yang berjaya habiskan airnya dulu...?
Maknanya kenyang sangatlah tuh kalau tunjuk gigi bersih. Selalunya kalau ada lagi sate melekat kat celah gigi, maknanya belum cukup dan nak lagi......
Tak sangka ya kita bertujuh dapat habiskan 100 cucuk sate............ Hi hi hi....
Gambar version retro orang kuat yang menjadi perancang utama program makan sate 100 cucuk ini.



Bergambar-gambar kenangan sebelum balik.

Harap maaf kerana gambar-gambar yang kurang jelas ini....

Dekat depan restoran tu ada pula kiosk-kiosk jualan dibuka. Sempatlah pusing-pusing jap sementara tunggu Apik beli seliparnya. Masa ni sedang menuju ke tempat parking kereta. Terima kasih kepada K Chik dan Abang Zul atas perancangan ini. Terima kasih banyak-banyak kepada anakanda Syafrizal dan Shahrir untuk sponsor malam ni. Terima kasih daun keladi...... Tak lupa terima kasih buat Apik kerana ambil cuti untuk makan sate pada malam ini.......
Posted by Picasa

No comments:

Post a Comment