Total Pageviews

Tuesday 8 November 2011

HAppY HaLLoWeeN DAy???

Suatu petang semasa sedang bersiap2 untuk untuk menunaikan solat maghrib, aku dan hubby dikejutkan dengan suara ketukan pintu yang sedikit kuat. Kami terpinga2, tak ada siapa yang telefon nak datang pulak, langsung tak dapat nak mengagak. Mungkin next door jiranku ku kot.....

Hubby membuka pintu dan dia agak terkejut seolah melihat........... HANTU......."Happy Halloween......", girang suara dua beradik yang entah datang dari mana tu. Bila aku tengok, sekali pandang aku pun terkejut mulanya. Tapi cepat-cepat juga aku teringat tentang halloween day, cuma aku tak tahu bila tarikhnya. Mungkin hari ni atau esok la agaknya.

Lama hubby terpukau dan terpaku..... Lebih 10 saat tak berkata2 dan melihat kepada dua beradik yang datang tu.... tak tahu apa yang patut di lakukan pada situasi ini. Mungkin mereka pun rasa malu dan serba salah juga melihat kami yang terdiam lama.

Setelah lama terdiam, baru dapat susun ayat, 'I'm sorry..., saya tak tahu apa yang patut saya lakukan pada awak, sebab kami tak sambut halloween day ni', kata hubby. ' Oh, boleh berikan kami apa2 sahaja seperti lolly ke atau apa2 je', jawab mereka.

Ooooo...... begitu rupanya. Lalu cepat2 aku menyediakan sedikit buah tangan buat mereka. Nasib baik ada juga sedikit barang.  

Semasa aku menyediakan barang2 tu buat mereka, kebetulan Ros yang baru je habis solat maghrib keluar kerana terkejut mendengar aku tengah kalut. Ros keluar dengan masih memakai telekong. 'Cantik awak punya costume ya', kata ros pada mereka. Agaknya apa pandangan mereka ya? 'Ooooo... kata tak sambut halloween, tapi orang ni pakai jugak costumenya'. Mungkin itulah kata hati mereka bila melihat Ros memakai telekong tu. Tergelak kami selepas tu.
Di sini aku cuba lampirkan sedikit pengenalan mengenai halloween day ni yang aku dapati sumbernya dari internet :-

History of Halloween day

The word ‘Hallow’ refers to Holy and ‘een’ is the short form of evening. On October 31, the ancient Celtic tribes of Scotland, Wales and Ireland celebrated the celebrated the festival of Samhain, the lord of the dead. They believed that the souls of the dead would come back to mingle with the living on this day. In order to ward off evil spirits, they lit up bonfires and wore masks. They initially carved turnips and placed lighted candles to scare the evil spirits. These are now replaced by carved out pumpkins as these are easily available during the autumn in North America and can be easily carved than turnips!
On Halloween day, the children go door to door crying ‘trick or treat’, wearing masks or costumes to scare others. They sometimes perform songs or horror stories. ‘Trick’ refers to threats of mischief on the house owners or their properties if no treats are given to them. The treats include apple candies, Candy Corn, Barmbrack or fruit cake.
Ini adalah pengalaman pertamaku di sini, dilawati oleh tetamu yang menyambut halloween day. Lain kali aku akan tahu apa yang perlu dilakukan dalam situasi begini........ dan yang penting, tak adalah akan terkejut lagi.............



Posted by Picasa

No comments:

Post a Comment