Total Pageviews

Monday 23 July 2012

Picking BackYard Mandarin

 
Dalam salah satu kisah aku ni, ada pernah aku masukkan cerita pasal mandarin tuan rumah aku yang berjuntaian masuk ke dalam pagar aku. Menurut agama kita pun di benarkan kita ambil buah yang masuk ke kawasan pagar kita. Walau pun setahu aku, sama juga keadaannya jika di sini, tapi tidak berani aku nak petik suka-suka mandarin ini. 

Aku ingat tahun ini seperti biasa masuk je winter, tuan rumah aku akan melarikan diri dari kesejukan winter ini untuk menikmati musim panas di negara asalnya Greek. Ini kerana dua tahun sebelum ini, mereka ke sana pada musim sejuk. Rupanya pada tahun ini, tidak pula mereka ke sana. Kata wife nya, dia pun miss untuk merasa winter di Australia ini. 

Suatu tengahari, masa aku pulang ke rumah dari Gym, tuan rumah aku tengah membersihkan kawasan depan rumah aku. Itu memang menjadi satu kebiasaan dia. Dia yang buat maintenance. Rajin sangat. Dia tak bagi aku tong hijau untuk letak rumput ke, daun kayu ke, jadi sebab tu dia yang kena buat sendiri. Sini tau-tau aje lah, memang peraturan buang sampah ikut warna tong. Nanti lain kali boleh cerita topik ni.

Sambung cerita masa aku balik dari gym tadi, terkejut juga aku bila tengok dia ada, sebab dah lama aku pun tak nampak dia lalu depan rumah aku. Kami pun sembang la sekejap. Rupanya memang tahun ini dia tak ke Greek. Dia tanya aku pasal mandarin tu, kenapa tak ambik mandarin yang masuk pagar aku tu. Awak tak suka makan dia ke? Aku kata kenalah minta izin awak dulu. Dia kata, ambik-ambik... nanti kalau lambat petik, nanti tahun depan buah tak lebat. So aku pun happylah bagitau hubby yang kita dah dapat green light untuk ambik mandarin yang dah melebu dan meranum tu.

Pagi-pagi dah petik mandarin dalam suhu yang sejuk....


Seronok dapat makan mandarin yang manis dan ranum....
 
Dapat sebakul dulu, nanti banyak lagi yang menanti. InsyaAllah lain hari, bila habis makan yang ni, petik lagi...
Posted by Picasa

No comments:

Post a Comment