Total Pageviews

Wednesday 8 January 2014

Menara Kuala Lumpur

Kawasan parking motor di Menara Kuala Lumpur.

Segan juga nak berkisah, bumi yang dipijak selama ini tapi belum pernah bertapak ke sini. Jika jauh tu ye la jugak, tapi ini kan satu negeri je... ini pun bila satu kali ni my hubby belikan voucher untuk buffet lunch di Atmosphere 360 - Revolving Restaurant @ KL Tower atau senang aku nak sebut sebagai restoran berpusing lah.

Kerap kali bila dah last minute, baru terhegeh-hegeh nak booking tempat... tarikh sah voucher tu pun lg sehari nak expired baru cuba cari masa nak pergi. Aku ingat masa tu hari cuti keputeraan Sultan Selangor 11 Disember, so kira cerita 3 ke 4 minggu lepas la ni. Waktu yang dibolehkan adalah antara jam 1.30 tengahari hingga jam 3.00 pm. Itu dah tentunya sebab selepas tu dah jadi waktu minum petang dah. 

Rasanya bertolak dari rumah dah cepat.... turun kurang jam 12 tengahari. Itu pun mujur bergerak dengan motor. Mudah cari jalan. Tempatnya tak pernah sampai, itu yang bersesat-sesat dahulu, punya lah lama juga nak cari jalan masuk tu... menara tu memang nampaklah... itula kata, mujur la naik motor, senang nak corner-corner, buat u-turn juga menyelit-nyelit celah-celah kereta. Tak sangka pula jalan pun sesak. Akhirnya jumpa juga setelah dah lenguh-lenguh pinggang berada lama atas motor.
Sampai ke dalam tu agak lewat dari masa yang ditarget. Melalui kawalan dan pemeriksaan yang agak ketat. Dah sampai di restoran tu yang jika tak silap aku yang guide tu bagitahu, berada di level 80. Telinga ku rasa tersumbat dan berdengung juga kerana ketinggiannya. Masa sampai tu meja masih penuh dengan pengunjung yang datang awal yang tidak sesat dan terlambat seperti aku ni (sebab aku juga datang awal tapi sesat dulu) menyebabkan aku terpaksa menunggu beberapa minit di tempat yang dikhaskan menunggu sehinggalah nama kami dipanggil selepas ada meja kosong.... lalu kami diiringi ke meja yang tersedia.... Seperti pengalaman biasa sebelum ini, kami dihidangkan dengan minuman sejuk sebagai ala-ala welcome drink... waaauuu..... layanan.... 
Bawah, kiri, berada di tempat menunggu.....
Di sini aku dapat melihat begitu luasnya tempat ini dengan berpuluh menu yang dihidangkan. Tak tahu nak ambil yang mana dulu. Berbagai menu barat dan timur, menu makanan Melayu, Cina juga India serta pelbagai jenis dessert juga buah-buahan. Tapi dalam berpuluh-puluh pilihan yang ada.... jom tengok apa yang aku hanya aku pilih.... 
Nasi beriani bersama udang masak lemak, sayur campur goreng, aneka seafood goreng tepung, ikan siakap besar tandoori, kari kambing serta lauk itik....
Aku juga ada menjamah satu dua isi kupang masak black papper, tapi aku kurang gemar dengan rasa terlebih manisnya... 
Meratah udang termasuk dalam kegemaranku...
Selepas hanya menjamah semua tu serba sedikit, tekak dah rasa muak. Aku try lah salad ni.
Sekalipun perut dah rasa teramat kenyang, astaghfirullahal aziiim..... berdosanya dah terlebih makan ni..... demi rasa dah bayar mahal-mahal tu, ambiklah juga orang kata pencuci mulut ni..... comel-comel je dessert-dessert ni... kemudian lunch ku disudahi dengan secawan coffee panas sebagai penolak rasa muak.....

Banyak sangat lagi menu-menu yang belum dicuba. Dah terlampau kenyang dah tu.. makanan terlalu banyak, tapi tak berani aku nak snap gambar lebih-lebih sebab dah ada terma dan syarat tentang larangan membawa camera.... jika untuk kenangan bersama pemandangan puluhan bangunan nun di luar sana tu boleh diterima.  
Semasa lantai restoran yang turut mengarahkan mejaku berpusing ke arah pemandangan Twin Tower KLCC.
Salah satu fenomena dan pemandangan indah dilihat dari level 'observation deck' atas Menara Kuala Lumpur....

Akhamdulillah atas rezeki dan pengalaman hari ini. Lepas ni menunggu masa untuk ke Aquarium pula. Voucher dah ada cuma tak sempat nak terus masuk pada hari tu.... InsyaAllah booking hari yang sesuai nanti...

No comments:

Post a Comment