Total Pageviews

Tuesday 21 January 2014

Berharganya Besi Karat

Pembakaran terbuka yang dilakukan dengan sengaja.

Apa yang dibakar tu? Itu adalah tilam usang... tilam lama yang sekian lama tidak digunakan, malah umurnya pun sudah sesuai untuk tidak digunakan lagi. Jasanya amat-amat dihargai selama menggunakannya. Idea nak membakarnya demi nak mengurangkan sikit bahaya yang mungkin tercetus dari tebalnya lalang yang liar memenuhi tanah terbuka dan terbiar ini. Kawasan di belakang rumah. Walaupun bukanlah bermaksud membakar sehingga menjadi lapang, kerana itu pun bukannya senang nak dikawal nanti sekiranya api sudah merebak.
Laman asalnya yang dipenuhi dengan lalang dan tumbuhan lain juga, pernah ada kejadian datangnya Cik 'U' ke rumah- rumah membuat lawatan yang entah dari mana muncul... cuma diagak ada kemungkinan dari sini. Bukankah itu salah satu perkara yang ngeri juga menggerunkan. Mungkin juga dari ladang kelapa sawit di kawasan sebelah. Mungkin juga kunjungan asalnya kerana ingin melawat satu kawasan reban ayam yang semakin meluas diusahakan oleh jiran depan rumah. 
Senangnya hangus kesemuanya. Yang tinggal kerangka-kerangka besi yang tidak lut dimamah api. Sedang elok je api nak padam, terasa-rasa rintiknya hujan sedang mula turun. Bagus juga kerana dapat membersih abu tilam ni nanti.
Hujan yang lebat bersama guruh yang kuat serta kilat yang terpancar... satu perkara yang menggerunkan bagi aku.
Si comel berdua ni pun takut-takut juga, tidak bermain jauh dari tuan mereka.

Selepas hujan reda.....
Hangus semua sekali... dah diusung pantas oleh pencinta besi.... hebat sekali pencarian mereka... Betapa bernilainya besi karat itu... tak ada chance untuk tuan dia sendiri... :-)
Pemandangan beberapa hari kemudian selepas Persatuan Penduduk membayar kepada satu syarikat untuk meng'clear'kan lalang-lalang liar itu.... Berapa lama bertahannya sebelum lalang kembali menebal... selagi mana rancangan asal untuk pembangunan rumah kedai belum terlaksana....

No comments:

Post a Comment