Total Pageviews

Monday 26 December 2016

Service Mesin Jahit

Berbulan dah aku asyik duk pening dengan kerenah mesin jahit tepi aku ni. Berkali2 aku cuba adjust kemudian try and error jahit tapi tetap benang nak terlucut juga. Last2 aku dah malas.... sebab dah tak tahu nak buat macammana melainkan kena cari pakar untuk memeriksanya. 

Mujurlah jugak aku ada satu lagi mesin jahit tepi yang portable. Still boleh pakai yang tu sementara menunggu yang industri sihat. Hehe... 

Cuba cari contact dari beberapa sumber untuk mendapatkan orang yang boleh membaiki dan servis mesin jahit ni. Dulu aku dah kenal dengan seorang Wak ni dan dia pun pernah datang membetulkan mesin aku. Tapi dia buat sambilan saja. Datang pun kurang peralatan yang dibawanya. Jadi jika nak ganti apa2, kita kena sediakan dulu.

Kali ni aku nak rawat betul2 mesin aku ni. Sejak 8 tahun belinya, belum pernah sekali pun servis. Eh... malu pulak bagitau. Tapi benarlah tu. Sebab tu agaknya dia meragam sikit.

Aku minta pula Hubby cari2kan orangnya. Dapat lah cari orang ni dalam mudah.my. Review pasal dia bagus dan ada suggestion untuk dapatkan khidmat dia. Ok hubby pun buat la appointment dan decide datang pagi ni. 

Mula operasi
Tukar minyak
Tengok, sampai dah kuning dah minyaknya. Ha ha...
Tapi dapat cover malu sebab dia kata, ada lagi yang lebih teruk dari ni... hingga minyak tu dah bertukar hijau dah. Berkulat agaknya... hehe...
Orangnya selamba je, banyak bercerita dan berkongsi ilmu dia ni. Banyak bagi tunjuk ajar perihal penjagaan mesin jahit ni. Ajar apa nak buat jika rosak itu dan ini walaupun kita tak tanya. Apalagi jika kita bertanya. Cuma orangnya serius dan sukar untuk senyum. Agaknya dah itu watak dia.

Servis dia bagus, dibuka check satu2 apa yang tidak kena. Nampaklah akan kemahiran yang dia miliki.
Alang2 dia dah datang, aku minta tengok2kan sekali mesin jahit tepi kecil aku tu. Memang jahitan ok, tapi berbunyi bising masa mesin tengah beroperasi. Aku minta dia serviskan jugak. Tengokla... dia buka sampai tinggal rangka. Rupa2 ada salah satu skru kat dalam yang longgar hampir tertanggal. 

Alhamdulillah lepas dah servis tu, kedua2 mesin jahit tepi aku tu dah excellant macam baru... happy sangat aku.

Jika berminat boleh hubungi Viky (011-33061072). Ofis dia dekat Klang. Dia tak charge kos pengangkutan untuk area Selangor dan Kuala Lumpur. Ini saja2 aku berkongsi, bukan dapat apa2 imbuhan pun ya... jangan salah faham pulak.

No comments:

Post a Comment