Total Pageviews

Sunday 24 February 2013

TeLur BungKus


Bila aku masak sup, apa-apa sup pun terutama sup tulang atau sup ekor.... andai kata terlebih selera dan rajin, aku cuba fikir apa lagi lauk yang sesuai untuk diregukan dengan menu sup tadi. Kali ini terlintas nak buat telur bungkus. Telur bungkus versi aku lah.... 

Bahan-bahan yang aku pakai :- (sukatan agak2 sendiri ya)
Telur (wajib)

Bahan inti :-
Bawang besar
Bawang putih
Sos cili
Sos tomato
Sos tiram
Sayur campur yang frozen
Lada hitam
Lada putih
Cili merah jika nak lagi pedas
Garam dan gula secukup rasa sendiri
Minyak untuk menumis

Cara-cara yang aku buat :-
Pecahkan telur dalam satu mangkuk dan kacau.

Untuk Inti :-
1. Panaskan minyak dalam kuali dan tumis bawang merah, bawang putih hingga wangi. 
2. Masukkan sayur campur dan dikacau sebentar. 
3. Masukkan sos tomato, sos cili, sos tiram, lada hitam, lada putih, cili merah. Kacau rata.
4. Perasakan garam dan gula sesedap rasa sendiri.

Cara bungkus telur:-
1. Panaskan minyak dalam kuali leper kalau boleh. 
2. Tuangkan telur tadi dan biarkan dia melebar serata kuali.
3. Letaklah inti telur bungkus ke atas telur, ratakan sedikit tetapi jangan sampai penuh permukaan telur.
4. Lipat lah telur tadi menjadi bentuk kesukaan samada bentuk 3 segi atau 4 segi.
5. Boleh angkat telur dengan cara ditelungkupkan ke pinggan hidang. 

Alamak....! Nampak pulak kehangusan hitam pada telur tu... Tak cantik la pulak.... Ini yang aku nak mintak maaf, sebab aku pakai kuali yang sama dengan kuali untuk masak intinya tadi tanpa membasuhnya terlebih dahulu. Nak jimat tenaga la tu.... Jadi yang hangusnya bukanlah telur, tapi saki baki inti yang masih melekat di kuali.... cheeeiii... membela diri ni.....
 
Ok... bila di potong dengan sudu, jadi macam ni lah rupanya....

Ala-ala masakan Siam yang sesuai dimakan dengan hidangan nasi putih bersama sup atau tom yam panas, sayur kailan, kemudian di join juga sambal belacan. Amat mewah jika ada lagi siakap atau pun paling tidak kembung tiga rasa.... waaaau......! 
Bagi yang belum try, silalah mencuba, ringkas saja membuatnya.


Posted by Picasa

No comments:

Post a Comment