Total Pageviews

Friday 7 October 2016

Ayam Bakar Aroma Cumin

Kerapkali kita rasa buntu nak masak apa untuk hari ni atau tengahari atau untuk makan malam. Kerapkali juga kita rasa macam teringinkan sesuatu tapi tak tahu atau tak pandai buat. Belek2 google adakala payah nak ikuti kerana kekurangan bahan stok. Jadi di sini lah kekadang kita perlu kepada kreativiti dan innovasi sendiri. Itu lah situasi yang kerap aku alami, mungkin juga oleh akhowat semua. 

Satu kali tu, aku saja-saja mencuba untuk membuat ayam bakar ala-ala middle east la konon, lama dah tak merekacipta rasa. Selongkar saja bahan2 yang terperap lama, mana-mana yang ada. Aku teringat bahawa dalam freezer, dah lama aku menyimpan seekor ayam yang dibelah 2. Kebetulan... amat sesuai untuk aku membuat menu ayam bakar. Jadi, aku pun mula prepare bahan2 yang boleh digunakan. Jom sama2 kita teruskan... 
Bahan-bahan yang aku pakai :-
  1. Setengah ekor ayam
  2. 1 biji bawang besar (belah 4)
  3. 5 ulas bawang putih (diketuk)
  4. 1 sudu besar serbuk ketumbar. Aku tumbuk bijinya kerana tiada yang serbuk.
  5. 1 sudu besar serbuk jintan putih (cumin)
  6. 1 sudu teh serbuk pati ayam (boleh pakai yang kiub juga)
  7. 2 helai daun salam
  8. Sedikit garam
  9. Sedikit lada hitam
  10. Sedikit pewarna kuning.
  11. Air untuk merebus.
Cara-cara :-
  1. Sediakan satu periuk yang muat sebelah ekor ayam tu. Masukkan semua bahan kecuali pewarna ke dalam periuk. 
  2. Rebus ayam itu sehingga empuk. Dalam setengah jam hingga 45 minit mungkin.
  3. Bila dah empuk keluarkan ayam dan toskan airnya. 
  4. Lumur ayam dengan pewarna kuning dan sedikit lada hitam.
  5. Bakar ayam kira2 15 hingga 20 minit dalam ketuhar.
  6. Masak, hias dan boleh dihidangkan.

Untuk di makan dengan ayam ni, aku tanak nasi pakai air lebihan merebus ayam tadi. Kira sesuai jugakla kan. Lepastu letak pewarna saffron. 
Ringkas2 je, tiada kuah atau acar pun. Makan regu berdua menu ni je.
Sekali lagi, ini lah dia ayam bakar aroma cumin. Baunya wangi jugak. Bau cumin tu lah. Bagi yang rasa nak mencuba, sila lah mencuba ya....


230916

No comments:

Post a Comment