Total Pageviews

Tuesday 12 November 2013

Steamboat Akhir Zulhijah

Menu Tetamu Akhir Zulhijjah.....
Sesekali menyambut tetamu dengan menu sebegini, secara buffet layan diri.... 

Tak terancang sebenarnya, Tiba-tiba tetamu nak datang, plan berubah. Kata mereka awal cuti sekolah akan menziarahi aku. Tapi kerana bola punya pasal, plan teranjak ke depan, tapi aku tak kisah pun. Cepat atau lambat pasti aku diziarahi juga kerana mereka pernah berjanji. Diuji pulak masa tu, aku baru nak baik dari demam yang tak pasti pulak penyebabnya, sebab lama dari selalu. Orang liat nak jumpa doktor gitu lah... Lepas dah tak baik-baik selepas 6 hari barulah terpaksa jumpa doktor. 

Tipulah jika 13 + 2 kepala yang nak datang berkunjung tidak membuatkan aku jadi kalut. Semuanya aku selongkar dari selimut, TOTO, bantal, towel, telekong, kain sarung dan batik semua termasuk cadar dan pillow case. Mana-mana yang dah terperap lebih 4 tahun tu aku keluarkan. Sorrylah tetamu semua jika semua barang tu berbau kayu (sebab dah lama simpan dalam almari kayu).

Bab tu satu hal... namun aku yakin mereka pun bukannya kisah, semua ber ala kadar je... tapi mestilah tetamu tu kita kena raikan juga kan.... Pendek cerita, buat style layan diri... tak banyak kena masak.... Aku sediakan saja menu steamboat ni disamping ada juga nasi putih untuk tetamu yang berperut Melayu.... Antara bahan-bahan yang dipilih....

Chicken fillet, sotong dan udang....

Fish, crab dan prawn ball. Join sekali sayur bok choy juga cendawan. Cendawan apa tu ya.. lupa... cendawan butang kot...

Bagi yang nak samada mee kuning atau pun bihun putih. :-) bihun memanglah putih kan... Jangan risau, nasi putih pun ada sebenarnya....

Kuah steamboat, aku lebih suka jika yang berkuah tomyam cair-cair je. Jadi macam biasalah, semua mana-mana bahan yang diminati, ambil dan celup je bagi empuk dalam kuah. Oh ya dalam kuah tom yam tu aku suka letak setangkai dua daun ketumbar. Ada juga orang yang tak suka akan bau dia. Tapi bab ini aku ok je, macam wangi je... Ok, boleh juga jika aku nak letak resepi termudah di sini....

Bahan-bahan kuah :-
  1. Air sebanyak mana nak jadikan kuah.
  2. Kiub dan paste tomyam (aku pakai kiub adabi serta paste tomyam knorr)
  3. Serai
  4. Daun limau 
  5. Garam 
  6. Bawang besar yang dibelah 4
  7. Daun ketumbar
Cara-Cara buat kuah :-
  1. Semuanya aku satukan dan masak hingga mendidih dan hingga dah rasa masak. :-)...
Bahan-bahan celupan / isi steamboat :-
  1. Mee atau mihun
  2. Chicken fillet
  3. Sotong
  4. Udang
  5. Fish ball
  6. Crab ball
  7. Prawn ball
  8. Sayur bok choy atau apa-apa yang disukai
  9. Cendawan
Tambahlah apa-apa saja yang digemari pun, tiada hadnya. 

Biasanya jika steamboat yang dah berkuah tomyam ni, sudah sedia ada secukup rasanya. Tak nak buat sos pencicah pun dah tak apa. Tapi aku buat juga sos simple. Biasanya yang berkuah soup itulah yang kena ada pencicahnya.

Dah siap susun atur bahan tu...bolehlah start makan, masing-masing layan diri....
 

Dessert di akhir hidangan.....

Berkebetulan surprise sambutan hari lahir Ma tersayang ke- 65 pada malam ini (1/11/13).

3 antara 6 beradik anak ibu mertua.... Siapa nampak paling manis dan siapa kelihatan paling garang.... :-)

 Penat memang penat pun.... namun diatasi dengan kemeriahan yang lebih terserlah.......
Posted by Picasa

No comments:

Post a Comment